30 april 2019

För andra året tävlar studenter på Linköpings universitet om ett kontrakt med en av landets största poddplattformar.
– Vi har ett ämne som håller, alla kan relatera på något sätt, säger Sofia Bel Habib, som jobbar med ett av finalbidragen.

Två studenter vid mikrofonerna i en ljudstudio.
Malin Johansson och Jesper Svartnäs samtalar i podcaststudion. Henrik Perala

Den fristående kursen Podcast - ljudgestaltning, dramaturgi och produktionsvillkor har blivit en grogrund för nya podcasts. Den ger studenterna en unik möjlighet att pitcha sina idéer för poddplattformen Radioplay som drivs av Bauer Media, ett internationellt mediebolag med ett hundratal radiostationer i Europa. Radioplay har stora poddar som Historiepodden och Alla våra ligg i sitt stall.

Även studenter på kandidatprogrammet Kultur, Samhälle, Mediegestaltning (KSM) deltar i tävlingen och står i år för ett av de tre bidragen som en jury från Radioplay valde ut till final.

– Många gjorde poddar om stress och psykisk ohälsa. Vi ville ha något lättsammare och något kul att bryta av med, säger programledaren Malin Johansson.

Resultatet blev Tack för dialekten, en podcast om språk och identitet som utöver Malin görs av Jesper Svartnäs, Carolin Sköld och Sofia Bel Habib.

– Varje avsnitt handlar om en dialekt. Vi fokuserar inte på ett historiskt perspektiv utan på personen bakom den, säger Malin Johansson.

Sofia Bel Habib och Carolin Sköld vid kontrollbordet under inspelning av podcasten Tack för dialekten. Foto: Henrik Perälä

Allmänheten kan rösta på poddarna

Årets tävling är alltså i full gång och fram till 6 maj kan allmänheten lyssna på pilotavsnitten och sen rösta på vilken podd man gillar bäst och vill höra mer av på Radioplays webbsida. De andra poddarna i tävlingen är Domedagen av Emelie Schultz och Oskar Hållkvist och Kräsen – en podd utan lök och tomat av Annie Engdahl.

– Det mest givande för studenterna är att deras produktionsarbete blir skarpt direkt – på riktigt. Som student på den här podcastkursen får du chansen att mäta dina idéer och kunskaper gentemot en av Sveriges viktigaste podcastplattformar och mot en verklig publik, säger Annelie Norberg, som leder podcastkursen.

Förra årets vinnare, Mannen med den gula rocken av Mattias Edborg, lever stadigt vidare även efter vinstkontraktet. Och teamet bakom Tack för dialekten räknar med att deras podd blir verklighet oavsett hur det går i tävlingen, menar Malin Johansson.

– Vi släpper den inte helt, vi har jobbat så mycket med den. Det går ju att pitcha den för någon annan i så fall.