21 januari 2020

Universitetsarkitekt Karolina Ganhammar slutar på Linköpings universitet för att bli fastighetsstrateg vid Göteborgs universitet. Kronan på verket under hennes tio år på LiU är naturligtvis Studenthuset. Men hon har gjort mycket mer än så.

Thor Balkhed

När Karolina Ganhammar började på universitetet för tio år sedan fick hon höra att det väntade en period med mer förvaltning än utveckling. Inget kunde visa sig vara mer fel.
Efter de här åren kan Karolina Ganhammar bocka av projekt som Framtidens US, i samarbete med Region Östergötland, där ett nytt studenthus byggdes samman med ett renoverat hus, i folkmun kallat Växthuset. Uppbyggnaden av Vallastaden i samarbete med Linköpings kommun har också varit ett stort projekt.
På Campus Norrköping har hon arbetat med att samla universitetets verksamheter runt campusbron över Strömmen. Ett led i det arbetet var ombyggnaden och nybyggnaden av den gamla industrifastigheten Kopparhammaren 2.

Karolina Ganhammar klättrar nerför Studenthuset vid invigningen. Foto Magnus JohanssonFasadklättrare

På Campus Valla har hon sett till att många av de äldsta byggnaderna renoverats, byggts om och fräschats upp. Ofta i samarbete med studenter.
- Kontakten med studenterna har varit väldigt rolig, säger Karolina Ganhammar. Jag tror faktiskt att LiU är världsbäst på att ta in synpunkter och önskemål i stort som smått. Under arbetet med Studenthuset hade jag nästa daglig kontakt med studenterna och det var väldigt inspirerande.

Kronan på Karolinas verk är naturligtvis Studenthuset. Och även under själva invigningen spelade hon en stor roll när hon fasadklättrade ner från den 39 meter höga byggnaden.
- Jag är lycklig över att ha fått gehör för mina idéer, säger Karolina Ganhammar, även om de kanske verkat lite galna.
- Det har varit så roligt att jobba tillsammans med Karolina, säger rektor Helen Dannetun. Hon är en kunnig, kompetent och inte minst kreativ universitetsarkitekt med en förmåga att både tänka utanför boxen och inspirera omgivningen. Karolina ser på ett positivt sätt till att projekt drivs både ansvarsfullt och effektiv. Vi är många på LiU som kommer att sakna Karolina.