19 juli 2018

Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid LiU, får visualiseringsforskningens mest prestigefyllda utmärkelse, 2018 IEEE Visualization Technical Achievement Award.

Virtuell obduktionVisualiseringsbordet som gjort den virtuella obduktionen möjlig  Foto: David Ejnar NygrenEnligt motiveringen får Anders Ynnerman utmärkelsen för tekniken bakom vetenskaplig visualisering som bland flera andra applikationer också bidragit till utvecklingen av virtuella obduktioner. Hans bidrag har haft en extraordinär betydelse både inom medicinen och för Anders Ynnermanmöjligheten att kommunicera vetenskap till allmänheten, skriver priskommittén i motiveringen.

Utmärkelsen delas ut årligen av den internationella ingenjörsorganisationen IEEE:s avdelning Computer Society.

IEEE står för The Institute of Electrical and Electronics Engineers, organisationen har fler än 423 000 medlemmar från 160 länder. Priset delas ut is samband med konferensen IEEE Visualization, IEEE VIS 2018, i Berlin i oktober, en konferens som samlar fler än 1000 deltagare.

Nyheter Anders Ynnerman

Porträttbild på forskare

Tillsammans banar vi väg för framtidens ingenjörer!

Nu skapas ett nytt visualiseringslabb som ska inspirera unga att gå vidare till högre utbildning. Här får alla möjlighet att förstå samband och ta del av komplicerad information på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.

IVA, Ynnerman och kungligheter studerade AI i Silicon Valley

En svensk delegation besökte Silicon Valley för att ta tempen på områdets utveckling inom artificiell intelligens. Kungligheter, politiker och representanter för Wallenbergssfären och LiU har fått mycket att fundera över.

Bild på Anders Ynnerman,

Biografi Anders Ynnerman