13 mars 2020

Forskning på Linköpings universitet bidrar till utvecklingen av självkörande bilar genom att rendera trafikmiljöer på ett effektivt sätt.

Simulerad trafiksituation
Simulerad trafiksituation

Jonas Unger i nya VR-labbet i Kopparhammaren 2. Foto Thor Balkhed
Jonas Unger i VR-labbet
på LiU, Campus Norrköping.
Professor Jonas Unger på avdelningen Medie- och informationsteknik och affärspartnern Magnus Wrenninge, programutvecklare inom amerikansk filmindustri, skapade ett smart sätt att simulera trafikmiljöer. 

Istället för att utgå ifrån foton, filmer eller fysiska modeller bygger systemet automatiskt upp valfria trafikmiljöer från grunden, som sedan genererar bilder. Utvecklare kan därefter utsätta sina seende och lärande system för alla tänkbara händelser och stora och små detaljer, till exempel i en stadsmiljö. 

Jonas Unger och Magnus Wrenninge sålde tekniken till företaget Aurora i USA, som tar den till praktisk verklighet i självkörande fordon.   

Jonas Unger är forskningsledare inom datorgrafik och bildbehandling.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.