13 mars 2020

Forskning på Linköpings universitet bidrar till utvecklingen av självkörande bilar genom att rendera trafikmiljöer på ett effektivt sätt.

Simulerad trafiksituation
Simulerad trafiksituation

Jonas Unger i nya VR-labbet i Kopparhammaren 2. Foto Thor Balkhed
Jonas Unger i VR-labbet
på LiU, Campus Norrköping.
Professor Jonas Unger på avdelningen Medie- och informationsteknik och affärspartnern Magnus Wrenninge, programutvecklare inom amerikansk filmindustri, skapade ett smart sätt att simulera trafikmiljöer.

Istället för att utgå ifrån foton, filmer eller fysiska modeller bygger systemet automatiskt upp valfria trafikmiljöer från grunden, som sedan genererar bilder. Utvecklare kan därefter utsätta sina seende och lärande system för alla tänkbara händelser och stora och små detaljer, till exempel i en stadsmiljö.

Jonas Unger och Magnus Wrenninge sålde tekniken till företaget Aurora i USA, som tar den till praktisk verklighet i självkörande fordon.

Jonas Unger är forskningsledare inom datorgrafik och bildbehandling.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Samling av bilder på uppskjutning av raket, och man i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.