10 maj 2023

Tobias Trofast, lärare på Grafisk design och kommunikation på LiU, kommer att tilldelas Grafiska yrkens främjandes utbildningspris 2019.

En lärare håller lektion i en datorsal
Tobias Trofast med GDK-studenter i en av de nya lektionssalarna på Campus Norrköping. Thor Balkhed

Priset som är på 50 000 kr går till en lärare ”som varit något alldeles extra i sin pedagogiska gärning”.

Tobias undervisar huvudsakligen på programmet Grafisk design och kommunikation på Campus Norrköping.

Vilken väg tog du till läraryrket?

– Jag brukar skämtsamt säga att jag är marinerad i läraryrket, med en mamma som lågstadielärare, pappa som träslöjdslärare och fru gymnasielärare. Min egen lärarbana började några år efter att jag tagit examen från Högskolan Dalarna, då jag är 2000 återvände dit för att undervisa vid ingenjörsprogrammet Grafisk Teknologi.

– Sedan dess har jag med något kortare avbrott för jobb i tryckindustrin varit högskole- och universitetsvärlden trogen.

Vad driver dig som lärare?

Foto Thor Balkhed– Jag är övertygad om att man måste gilla det man undervisar om, och jag älskar verkligen gränslandet där teknik möter färg, form och bild. Jag gillar att ämnet ständigt utvecklas i olika riktningar och att det tillsammans med nyfikna drivna studenter tvingar mig att hänga med och hålla mig uppdaterad. Om studenterna är oengagerade blir jag nog också det, men som tur är får jag nästan varje dag jobba med världens bästa gäng på GDK-utbildningen.

Vad är det viktigaste som hänt GDK-utbildningen på senare år?

– Vi är inne i en omvälvande period för vårt ganska unga utbildningsprogram, där vi efter tio år valt att stöpa om utbildningen i en ny utbildningsplan som vi håller på att sjösätta de sista delarna av. Samtidigt har vår avdelning fått förmånen att utforma nya lokaler anpassade för vår undervisning.

– Lokalerna gör också att hela avdelningen som innefattar visualiseringsforskning, masterprogram i design, Visualiseringscenter C, med mera, kommer närmare varandra. En unik miljö för oss och våra studenter.

Hur är det med arbetsmarknaden och vilka jobb får GDK:are oftast?

– Glädjande nog är arbetsmarknaden mycket bra för våra studenter. Något typiskt jobb finns knappast, vilket är ett bevis för att våra ambitioner att skapa en mångfacetterad och bred utbildning fungerar.

– Två tydliga trender som vi kan skönja är att fler företag och organisationer sköter sin marknadskommunikation internt, så kallat inhouse, samt att många teknikintensiva företag som t ex Consid och HiQ inser värdet av visuell kommunikation. Våra studenter passar perfekt i dessa situationer där bred kompetens är en förutsättning.

GYF, Grafiska Yrkenas Främjande, är en stiftelse som årligen delar ut fyra priser i kategorierna bransch, utbildning, formgivning och uppsats. De överlämnas vid ceremoni på Bokmässan i Göteborg 27 september 2019.

Tobias Trofasts medarbetarsida >>

Även priset för årets uppsats går till GDK >>