25 september 2019

Han befinner sig mitt i de politiska händelsernas centrum, talmannen Andreas Norlén. Förra hösten präglades av den kaotiska regeringsbildningen och till slut löste han det svåra uppdraget. Den här hösten är han Årets alumn vid Linköpings universitet.

Video
Vi sitter i hans arbetsrum i riksdagen. I samma möbler, runt samma bord, som Andreas Norlén och partiledarna gjorde under de omtalade talmansrundorna efter riksdagsvalet 2018. Talmansrundorna rönte stort medialt intresse på grund av det politiska läget som gått i baklås, och inte minst på grund av fikabrödet och kaffet. ”Om man får vara lite putslustig så bjuder jag gärna på både mig själv, kaffe och kakor”, sade talmannen i en tidningsintervju.

Sveriges riksdags talman Andreas Norlén är årets alumn 2019. Foto Anna NilsenAtt han bjuder på sig själv råder det inga tvivel om. Han gick ifrån att vara knappt känd utanför de politiska kretsarna som riksdagsledamot och ordförande för KU, konstitutionsutskottet, – till att bli talman, och en folkkär sådan. Han har bjudit hem journalister till villan utanför Norrköping, svarat på frågor om allt från hans frisyr till hur han träffade sin fru. Kändisskapet är ingenting som stör honom.

– Det är klart att det är en ny upplevelse att folk vill ta selfies. Men folk har varit vänliga, uppmuntrande och kommit med glada tillrop på olika sätt. Jag kan inte klaga på det bemötandet som jag har fått på gator och torg, tvärtom – jag har blivit vänligt bemött vilket jag är ödmjuk och tacksam för.

Vårda och försvara demokratin

Talmannens uppgift går att dela in i tre delar: att leda riksdagen och organisera kammarens arbete med debatter och föredragslistor. Att vara ordförande i riksdagsstyrelsen och att representera Sverige i riket och utomlands. Det är en hektisk tillvaro för Andreas Norlén, själv uttrycker han det ”spännande och intressant”.

– Det är ett väldigt ansvarsfullt och viktigt uppdrag. Det vi arbetar med i riksdagen är ju Sveriges framtid, och det är klart att jag tycker att det är ett spännande och intressant uppdrag som ger många möjligheter att påverka. Det är något som jag verkligen brinner för.

Sveriges riksdags talman Andreas Norlén är årets alumn 2019. Foto Anna Nilsen

Hans drivkraft går inte att ta miste på. Demokratin behöver vårdas och försvaras. Andreas Norlén är inte alarmistisk, men medger att svensk demokrati har sina utmaningar.

– Vi ser att medlemsantalen i de politiska partierna har varit vikande under lång tid. Svensk demokrati är en partidemokrati som bygger på att medborgare engagerar sig i partierna för att åta sig förtroendeuppdrag, men också för att påverka politiken. Vi ser i vår omvärld hur auktoritära regimer växer sig starka i olika länder. Vi ser i vissa EU-länder hur demokratiska institutioner försvagas. Allt det här tillsammans gör att vi måste inse att demokratin kräver omsorg och att vi måste vårda den, vi måste försvara den på olika sätt hela tiden.

Doktorerat vid LiU

Andreas Norlén disputerade med sin doktorsavhandling år 2004, efter en tid som doktorand i affärsrätt vid avdelningen för rätt och rättsfilosofi vid LiU.

– Jag tycker att jag utvecklades mycket både som människa och som jurist under den tiden. Framförallt så är språket juristens viktigaste verktyg och en politikers viktigaste arbetsverktyg, och jag tycker att jag utvecklades mycket vad gäller det. Jag utvecklade analysförmågan, alltså att angripa ett komplicerat problem, att kunna bena ut vad som är knäckfrågorna. Det har jag haft stor nytta av som riksdagsledamot, och som talman. Det var en väldigt nyttig resa och utvecklingsprocess för mig.

Tre ledord

Andreas Norlén har tre ledord för sin tid som talman: demokrati, utskotten och långsiktighet. Kort handlar det om att samtala med svenska folket om demokrati, att stärka utskotten som beredningsorgan och upprätthålla både respekten för det historiska arvet och engagemanget för framtiden.

Demokratijubileet, som knyter an till det första ledordet, är riksdagens satsning för att under åren 2018-2022 fira 100 år av svensk demokrati, av allmän och lika rösträtt för kvinnor och män. Talmannen och de vice talmännen åker runt i Sverige med en vandringsutställning och talar om demokrati. Andreas Norlén sågs, till exempel, bjuda på kakor och kaffe, då han bjöd in folk till ”fika med talmannen” i Almedalen i början av juli.

– Inom ramen för demokratijubileet så vill jag gärna bidra till att föra ett samtal med svenska folket om vår demokrati, historiskt, i nutiden och i framtiden. Särskilt med unga människor. Jag tror att det är viktigt att vinna varje ny generation för demokratins ideal och visa på olika sätt att demokratin är moraliskt överlägsen och överlägsen när det gäller att leverera välstånd och lycka till olika samhällen.

Sveriges riksdags talman Andreas Norlén är årets alumn 2019. Foto Anna NilsenHur ser du på att ha det näst högsta ämbetet i Sverige?
– Det är ingenting som jag går och tänker på om dagarna. Jag försöker att fokusera på mina arbetsuppgifter och göra dem så bra som möjligt och använda det här ämbetet för att utveckla riksdagsarbetet och internationella frågor så bra jag bara förmår. Man kan inte gå och fundera över ämbetets rang eller yttre frågor. Då tror jag att man skulle bli väldigt självfokuserad eller självmedveten.
Och fortsätter:
– Jag försöker göra mitt jobb, lite som Churchill sa: ”just muddle on”, eller egentligen ”bugger on”. Det var någon engelsman som sa till mig att det inte är ett riktigt rumsrent uttryck, så han föreslog muddle on istället.

Vad ser du framför dig efter den här mandatperioden?
– Jag är vald till Sveriges talman till och med att riksdagen öppnar efter valet 2022. Jag tänker göra allt för att utföra det jobbet så bra som möjligt. Sedan har jag inte funderat så mycket på vad som ska komma senare. Mitt fokus är väldigt mycket här och nu.

Möt ännu en av årets alumner 2019

Mer om utmärkelsen Årets alumn