05 november 2019

Studenter vid Linköpings universitet vann guld i den internationella tävlingen i syntetisk biologi, iGem 2019.

Film: se hur det bakteriedödande bandaget fungerar.

LiU iGem 2019 heter laget som tävlade i syntetisk biologi i Boston, USA, i veckan. Deras bidrag, ett bakteriedödande bandage, hade redan vunnit juryns pris i den tidigare Nordic iGem Conference.

– Det är en stor grej, och vi är taggade, sade labbansvariga Anna Daerr inför tävlingen i Boston.

iGem är en tävling i syntetisk biologi. Cirka 300 lag från hela världen deltog i upplagan i Boston, USA. Linköpings universitets lag består av nio studenter från olika kandidat- och masterprogram inom områdena kemi, biologi och medicin. (Se hela laget på iGem:s hemsida).

Projektet har skapat en produkt som heter Novosite. Det är ett antimikrobiellt bandage som kan minska användandet av antibiotika. Hur det fungerar ser du i filmen ovan.

Projektet att ta fram bandaget hart pågått sedan årsskiftet. Sedan dess har de arbetat intensivt för att få fram fina resultat.

– Det är jätteroligt att få redovisa våra resultat. Vi har varit i labbet hela sommaren varje dag och vi är stolta över vad vi har gjort, säger Anna Daerr.

Laget tog hem guld för uppnådda mål i följande kriterier:

• Best therapeutic projekt
  • Best presentation
  • Best wiki

Laget var även nominerat i klasserna:

• Best integrated human practise
  • Best model
  • Best new basic part
  • Best new composite part
  • Best part collection

Se resultaten på iGems hemsida.

Eftersom LiU iGem 2019 tog hem juryns pris i den nordiska tävlingen tidigare i år kommer LiU att vara värd för Nordic iGem Conference år 2020.

Tidigare nyheter om iGem