28 november 2017

Läsa, skriva och forska i all ära, men litteratur och litteraturforskning behöver möta människor. Och människor behöver diskutera det de läser. Därför möter litteraturforskare vid LiU publik under Tellus bok – och berättarmässa.

Vi lever i en värld där man kan kommunicera med varandra tvärs över jordklotet, med en enkel knapptryckning förmedla sina åsikter på sociala medier och läsa böcker i telefonen. Men samtidigt som sociala media knyter oss samman, hindrar det ibland personliga möten. Virginia Woolf efterlyste på 1920-talet ett eget rum för kvinnor att skriva i – idag har många i västvärlden ett eget rum. Kanske spenderar vi för mycket tid i det.

– Vi forskare ska inte bara sitta och skriva i våra rum, författaren sitta i sitt och kritikern kritisera det som skrivits. Och läsaren ska inte lämnas ensam med texten. Vi måste mötas i ett samtal om vad litteratur är och vad den betyder, säger Carin Franzén, professor och litteraturforskare vid institutionen för Kultur och kommunikation vid Linköpings universitet.

På TellUs bok- och berättarmässa 2 december arrangerar LIU ett litteraturkritiskt samtal om postdigital litteratur. Det vill säga hur litteratur påverkats av – och påverkar – medieteknologier. Jakob Lien som är doktorand i litteraturvetenskap kommer då att samtala med poeten och litteraturkritikern Ulf Eriksson.

– Vi vill genom samtal erbjuda reflektion. Jag tror att många människor saknar det idag, säger Carin Franzén.

Samverkan genom samtal

Det litteraturkritiska samtalet under bok- och berättarmässan är det sista under hösten. Tillsammans med Litteraturscen Östergötland och Kritiklabbet i Stockholm har universitetet tidigare anordnat två kritiska samtal för att sprida och tillgängliggöra litteratur, kritik och litteraturforskning till en bredare publik.

– Samtal och möten med publik är ett av de sätt som humaniora kan samverka med samhället på och samtalet är viktig källa till kunskap, särskilt som den demokratiska processen står inför flera utmaningar idag, säger Carin Franzén.

Linköpings universitet kommer att ha fler punkter under TellUs bok- och berättarmässa 2 december. Bland annat håller doktoranderna Johann Vernqvist och Ellen Söderblom Saarela ett panelsamtal om kärlek i litteraturen ur ett historiskt perspektiv och East Sweden Game har en spelhörna där spelutvecklare kopplade till LiU demonstrerar spel.