27 maj 2019

Mest användarvänlig av alla bidrag, ansåg juryn i förpackningstävlingen PIDA. Så det blev prispallen för GDK-studenterna Alice Nguyen, Klara Hansson och Mathilda Ljung för deras smarta förpackning för e-handel.

Presentation, prototyp, film och digital presentation av en förpackning för framtiden.
Det var förutsättningarna för tredjeårs-studenternas bidrag till PIDA, Packing Impact Design Award, tillsammans med grundidén om en förpackning som sparar utrymme vid transporter, är tålig, lätt att använda och hållbar genom hela kedjan från produktion till användare.

GDK-studenterna Alice Nguyen, Klara Hansson och Mathilda Ljung tänkte till och designade en förpackning som ser ut som ett slags dragspel i kartong, ställt på höjden. Och med Ocho tog de hem priset i kategorin Highest Level of User Friendliness.

Hur kom ni på idén med Ocho?
– Vi ville lösa ett vardagsproblem. Det är onödigt mycket luft som transporteras i e-handeln, särskilt när kläder ska skickas, så vi ville göra en förpackning som enkelt kan tryckas ihop och anpassas till innehållet. Och som går att återvända, säger Alice Nguyen.

Processed with VSCO with a6 presetUnder en kurs i Förpackningsdesign på kandidatprogrammet Grafisk design och kommunikation får studenterna möjlighet att utveckla en produkt utifrån olika hållbarhetsaspekter och som samtidigt kan bli ett bidrag till studenttävlingen PIDA, en designutmärkelse som BillerudKorsnäs står för.
Fyra studentlag från GDK var nominerade till den svenska deltävlingen som avgjordes den 22 maj; tävlingen gick också i några andra europeiska länder och en internationell PIDA-vinnare koras under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco i höst.

Hur påverkas intresset för studierna av chansen att få tävla med produkt som ska kunna användas kommersiellt?
– För vår del var det väldigt peppande. Vi ville få fram ett bidrag som vi kände att vi kunde stå för. Alla tre i vårt lag är lika tävlingsinriktade så vi beslöt oss att satsa seriöst. Man tävlar ju för att vinna!

Det gjorde ni också. Hur kändes det att få pris? Nervöst att stå på scen?
– Nej, inte just när vi fick ta emot priset, då behövde vi bara stå där och ta emot blommor. Men dessförinnan - det var det nervöst att stå inför alla och presentera förslaget. Jag är ovan att prata i mikrofon och efteråt var jag faktiskt lite skakis, säger Alice Nguyen.
– Men det var intressant att höra hur andra studentlag hade tacklat problemet att designa hållbara förpackningar.

Och vad bestod priset av?
– Ära, diplom och inte minst en möjlighet att få synas i ett stort sammanhang, säger Alice Nguyen.

Foto: Tobias Trofast

Programmet där förpackningsvinnarna pluggar