25 april 2018

Ett återvinningssystem i Guatemala, snygga reflekterande halsdukar, VR för äldre och ett matteläromedel för grundskolan är några av de idéer som nu flyger ut i stora världen från årets upplaga av LiU Impact Factory.

Glada studenter kickas ut från årets LiU Impact FactoryGlada studenter kickas ut från årets LiU Impact Factory Foto: Reidunn PalmkvistSatsningen på LiU Impact Factory, för studenter som med sina idéer vill påverka samhället, startade med fem projekt under förra året. Flera av dem har låtit tala om sig sedan dess, bland annat Worldish, med en översättningstjänst för sjukvården, och SIOS, med automatiserade växthus för inomhusodling.

Tio idéer i årets Impact Factory

I år valdes hela tio idéer ut till projektet som i princip pågår under ett läsår. Studenterna får innovationsrådgivning och all tänkbar annan stöttning för att driva sina idéer vidare.

– Vi vill skapa sociala entreprenörer som vill bidra till en social förändring och till en bättre värld med de globala hållbarhetsmålen som utgångspunkt, säger Erika Pohjanen som tillsammans med Reidunn Palmkvist drivit årets upplaga av Impact factory.

Återvinning i Guatemala

Sabina Nordén och Sofie Folkesson är garvade projektledare som under 2016 hade sabbatsår för att bygga skolor i Guatemala, där väggarna består av petflaskor fyllda med skräp och täckta med hönsnät och cement. Men skräp finns det gott om i Guatemala och den idé de arbetat med inom Impact factory tar återvinningen ett steg vidare.

Sandra NordénSandra Nordén Foto: Monica Westman– Vi vill bygga upp ett återvinningssystem i de byar där vi har bott i Guatemala. Idén är att de får en liten pant för material som samlas in och att vi sedan säljer materialet vidare i Guatemala City, berättar Sabina Nordén.

Till en början är det plasten de riktar in sig på att sälja vidare.
– Vi måste få bort de stora mängderna skräp, byarna ligger vid en vacker sjö som är viktig för turismen men som håller på att bli totalt förorenad. Byborna förstår att sopbergen är ett stort problem, men de ser inget annat alternativ än att bränna skräpet bakom huset, säger hon.

Till hösten ska de sätta fart på allvar. Sabina Nordén är snart klar civilingenjör i industriell ekonomi med inriktning miljö och energiteknik och i sommar åker hon till Kina för att göra klart sitt examensarbete.

– Vi har lärt oss massor av Impact factory, tidigare trodde vi att vi var en liten ö, men nu vet vi att det finns råd och hjälp att få. Det är skönt att ha en innovationsrådgivare att stötta sig mot och ett helt nätverk av andra start-ups. Hittills har arbetet varit både kul och enormt frustrerande, men det är härligt att få arbeta med något vi verkligen älskar att göra, säger hon.

Reflektera snyggt

Disa Bennich har länge drömt om att starta ett eget företag. Hon går sista året på Slöjd, hantverk och formgivning och idén fick hon när en av kurserna handlade om vävning.

Disa Bennich med sitt reflekterande tyg i ullDisa Bennich med sitt reflekterande tyg i ull Foto: Reidunn Palmkvist– Det finns få snygga plagg som gör att man också syns i mörker så jag började experimentera med att väva in reflextrådar i tyget, berättar hon.

Hon började väva halsdukar i klassiska mönster, med inspiration från herrmodet. Hon har hittat bra ull i Norge och ett svenskt väveri och förhoppningen är att den första produkten ska finnas till försäljning i höst. En snygg halsduk som med sina invävda reflextrådar även blir en livförsäkring när höstmörkret faller på.

– De bästa med Impact factory var att komma ut ur utbildningsbubblan. Under utbildningen har vi samma intressen och talar samma språk, nu vet jag mer vad jag behöver förklara för att få andra intresserade av min idé. Det är också bra med ett nätverk som kan stötta och hjälpa till att öppna nya dörrar, säger hon.

VR för äldre

Fabian Franzén, som läser sista året till civilingenjör i industriell ekonomi, har ett stort intresse av företagsidéer och har fastnat för att kombinera de problem som finns i äldrevården med VR-tekniken.

Fabian FranzénFabian Franzén Foto: Monica Westman– Det är en häftig teknik och här finns ett uppenbart behov, säger han.

Han har tagit fram en produkt som nu ska vidareutvecklas, men i stort handlar det om att ge äldre människor möjlighet att resa till platser de inte längre har möjlighet att resa till i verkliga livet. Plattformen är klar, han har kontakt med LiU-forskare inom åldrande och demens, och det som nu återstår är att hitta rätt inriktning och välja vilken marknad han vill börja att satsa på.

– Jag har lärt mig massor om hur jag kan kommunicera och presentera min idé, hur man kan tänka när man driver företag och inte minst fått ett stort och viktigt nätverk, säger Fabian Franzén.

Ett par av de andra idéerna har kommit ett steg längre, och söker nu finansiering och samarbetspartners, exempelvis Visedu, ett digitalt läromedel för grundskolan, kallat Mathetopia, och Opibus som konverterar dieseldrivna safari-fordon till tysta och rena elfordon. Opibus deltar också i årets Venture Arena.

Erika Pohjanen och Reidunn Palmkvist är mer än nöjda med årets upplaga av Impact Factory och ser redan fram emot nästa år.

Läs mer om Impact Factory

Mer att läsa