11 oktober 2018

LiU-studenter står för två av åtta bidrag till Swedish Embedded Award 2018. Ära och 50 000 kronor står på spel och deras arbeten handlar om gröna väggar respektive en elektronisk hästsula.

Grön växtvägg vid rulltrappa i Mirum galleria, Norrköping Foto Elisabet WahrbyPrisutdelningen hålls den 6 november 2018 i Kista och alla nominerade bidrag visas på Embedded Conference Scandinavia.
I studentkategorin tävlar studenter från sex lärosäten med åtta bidrag. Bakom två av dem står LiU-studenter.

En “green plant wall” är en vertikal vägg där olika typer av gröna växter kan växa. Det ger ett förbättrat inomhusklimat och är främst avsett för offentliga miljöer.
Bakom bidraget Digitalization of Green Plant Wall based on IoT and Cloud står Yu Liu, Kahin Akram Hassan, Adam Rohdin och Karim Samin. De visar hur de gröna väggarna kan skötas och övervakas automatiskt eller på distans. Behovet av underhåll minskas genom sensorer och styrsystem.

Studenter demonstrerar elektronisk sula för hästar Foto Denise GranatDet andra bidraget, Smarthorse Lab, handlar om teknik för att upptäcka hästhältor i tid.
Sandra Pantzare och Elin Wollnert har använt tryckt elektronik och trådlös kommunikation för att implementera sensorer och elektronik i en sula, som placeras mellan hästens hov och hästskon. Sensorerna kommunicerar med en extern enhet som samlar alla data och sparar dem i ett moln. Genom ytterligare signalbehandling och dataanalys kan man avläsa hästens rörelsemönster.

Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Svensk Elektronik.

Elektroniktidningen
Forskning uppåt väggarna (LiU nyheter)
Elektronikdesign för halta hästar kan spara miljoner (LiU nyheter)