08 april 2020

Larisa Ibrahim är skräddare och mönsterkonstruktör, och har bland annat sytt utbildningsministerns Nobelklänningar tre gånger. Samtidigt läser hon till yrkeslärare vid Linköpings universitet.

Kvinna mäter på en provdocka.
Larisa Ibrahim. Anna Nilsen

Det är fyra veckor innan Nobelfesten 2016 och Larisa Ibrahim har fullt upp med att sy två klänningar till Nobelfesten, varav en till finansminister Magdalena Andersson. Då får hon frågan om att sy upp dåvarande gymnasieminister Anna Ekströms Nobelklänning. I vanliga fall börjar man mycket tidigare, men det här är ett jobb hon inte vill missa.

– Det var lite ansträngande när jag redan hade ytterligare två Nobelklänningar.

För en ovan skräddare låter det som ett omöjligt uppdrag – att sy tre klänningar på fyra veckors tid – men Larisa har ägnat hela livet åt att skapa mönster och sy kläder.

– Passformen och bekvämligheten avgör resultatet på en axelbandslös klänning – det är viktigt att klänningen varken stramar eller sitter för löst och att kunden känner sig bekväm. Jag går på millimeters nivå i bystvidden och midjevidden. Resultatet blev perfekt.

Jobbade i konfektionsfabriker

Hon började tidigt intressera sig för mönsterkonstruktion och skrädderi. Som 10-åring tittade hon storögt på sin mamma när hon sydde.

– Det första jag sydde var en morgonrock, men mamma var så rädd om symaskinen så hon gömde undan den.

När hon växte upp var hennes ursprungsland Belarus fortfarande en av Sovjetunionens förbundsrepubliker. I högstadiet läste alla elever ämnena skiss, teckning och ritning. Det var då Larisa upptäckte sitt intresse för mönsterkonstruktion.

– Jag drevs av att skapa kläder och forma tyger. När jag var klar med skolan, det var tiden efter Sovjetunionens upplösning 1991, var utbudet av kläder litet, och det som fanns var ofta felsytt, berättar hon.

1992 tog hon examen i skrädderi och mönsterkonstruktion i Belarus. Hon sydde, designade och ritade mönster till sina kunder. Hon arbetade på konfektionsfabriker, och drev egen verksamhet innan hon flyttade till Sverige 1996.

– Det var svårt att hitta jobb, och jag funderade på att skola om mig.

Drömde om egen ateljé

Hon fick emellertid jobb på ett segelmakeri i Saltsjöbaden, tack vare att hon kunde hantera alla typer av symaskiner och dessutom sy snabbt. Men det var inte sömnaden i sig hon ville arbeta med – hon ville forma och skapa kläder. Det gjorde hon också vid sidan av, i sin hemma-ateljé på åtta kvadratmeter, men hon drömde om att skaffa en ordentlig ateljé, närmare bestämt på den platsen vi möter henne idag – en ateljé med utsikt i Nacka.

– När jag skjutsade barnen till skolan brukade jag titta upp hit, och drömma om att ha en ateljé här, berättar hon.

Hon förkovrade sig ytterligare i mönsterkonstruktion – och studerade på Tillskärarakademin i Stockholm. I den vevan träffade hon kostymören Charlott Axenström, som hon kom att få ett långt och givande samarbete med.

Tillsammans har de skapat flera Nobelklänningar, till bland andra statsministerns hustru Ulla Löfven. Deras klänningar har synts i TV-sända galor och på film. Några minns kanske programledaren Kattis Ahlströms klänning med guldskimrande tyll och en svart överdel, som hon bar när hon ledde Kristallengalan 2017. Inte minst har de skapat tre Nobelklänningar till utbildningsministern.

– När min kollega frågade mig om uppdraget att sy en Nobelklänning till Anna Ekström första gången, kändes det stort och roligt. Det är alltid spännande att träffa nya kunder och nya uppdrag.

Vad betyder det för dig som yrkesperson?
– Det ger särskild vikt för mina yrkeskunskaper, det är ett kvitto på att jag håller hög standard inom skrädderi, och det stärker min självkänsla som yrkesperson.

Genom åren har Larisa tagit emot gymnasiepraktikanter från olika hantverksprogram. På det viset väcktes intresset för lärarrollen och 2018 beslutade hon sig för att ansöka till yrkeslärarutbildningen vid Linköpings universitet.

– Jag har en stark vilja att dela mina kunskaper till den yngre generationen. Därför läser jag till yrkeslärare. Jag vill utrusta mig med nödvändiga kunskaper inom läraryrket och stå lika stadigt i rollen som lärare, som jag gör i rollen som skräddare och mönsterkonstruktör.

Hur funkar studierna med livet i övrigt?

– Det är intensivt men enormt roligt. I praktiken innebär det att hitta balans mellan att bedriva egen verksamhet, att studera och att ha familj. Skräddarsydda plagg tar tid att skapa och vi är belastade under vissa perioder.

Vad tänker du att du gör i framtiden?

– Jag tror att jag kommer att kombinera mitt yrkesliv med undervisning inom vuxenutbildningen

Yrkeslärarprogrammet