06 november 2018

Portar, takkronor, rosettfönster, prediksstolens takhimmel. I en utställning i Domkyrkan visar 15 studenter på programmet Slöjd, hantverk och formgivning egna verk, inspirerade av skulpturer, dekorationer och byggnadsdetaljer i Domkyrkan.

Cecilia Uddås, Slöjd hantverk och formgivningUtställningen Fråga föremålen pågår till den 11 november.

Krona i mässingLinköpings domkyrka med sina fantastiska föremål och byggnadsdetaljer har varit utgångspunkten för andraårs-studenterna på programmet Slöjd, hantverk och formgivning.
Studenterna har valt ut och analyserat föremål och byggnadsdetaljer, utifrån dem har de därefter skapat egna verk.

Arbeten i trä, metall, textil i varierande tekniker återspeglar studenternas egna formspråk, men ändå med den sakrala upplevelsen bibehållen.

Genom posters visar studenterna sina inspirationskällor och berättar om föremålens historia, tillverkningstekniker, när och vem som gjort dem. De visar också skisserna till sina egna verk.

Om allt går som planerat kommer studenterna senare att visa sina posters i Key-huset på Campus Valla.

Studenternas arbete med sina verk och utställning har ingått i kursen Föremål i ett kulturhistoriskt och kulturgeografiskt perspektiv.