06 november 2018

Portar, takkronor, rosettfönster, prediksstolens takhimmel. I en utställning i Domkyrkan visar 15 studenter på programmet Slöjd, hantverk och formgivning egna verk, inspirerade av skulpturer, dekorationer och byggnadsdetaljer i Domkyrkan.

Cecilia Uddås, Slöjd hantverk och formgivningUtställningen Fråga föremålen pågår till den 11 november.

Krona i mässingLinköpings domkyrka med sina fantastiska föremål och byggnadsdetaljer har varit utgångspunkten för andraårs-studenterna på programmet Slöjd, hantverk och formgivning.
Studenterna har valt ut och analyserat föremål och byggnadsdetaljer, utifrån dem har de därefter skapat egna verk.

Arbeten i trä, metall, textil i varierande tekniker återspeglar studenternas egna formspråk, men ändå med den sakrala upplevelsen bibehållen.

Genom posters visar studenterna sina inspirationskällor och berättar om föremålens historia, tillverkningstekniker, när och vem som gjort dem. De visar också skisserna till sina egna verk.

Om allt går som planerat kommer studenterna senare att visa sina posters i Key-huset på Campus Valla.

Studenternas arbete med sina verk och utställning har ingått i kursen Föremål i ett kulturhistoriskt och kulturgeografiskt perspektiv.


Senaste nytt från LiU

Kaj Holmberg och Roghayeh Hajizadeh

Effektivisering av snöröjning i städer

Forskare på Matematiska institutionen vid Linköping har tagit fram en matematisk modell om hur snöröjning kan optimeras i svenska städer.

Man som står i en matbutik

Edvin pausade studierna och startade obemannad matbutikskedja

Edvin Johansson pausade studierna på civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi för att starta AutoMat, en obemannad matbutikskedja. Nu är han tillbaka på campus med sin hittills största butik – belägen mitt i det myllrande studentlivet.

Person (Jie Zhou) pekar på en datorskärm.

Ny värld av 2D-material öppnas

Material som är extremt tunna får ovanliga egenskaper som gör dem lämpliga för bland annat energilagring, katalys och vattenrening. Nu har forskare vid LiU utvecklat en metod där hundratals nya 2D-material kan skapas.