27 augusti 2018

Nyss var LiU:s campusområden praktiskt taget öde. Skillnaden när terminen äntligen dragit är gång är påtaglig.

Överallt hörs och syns studenter. De nya med nolleskyltar eller olika typer av huvudbonader, ofta med en viss förvirring i blick. Faddrarna i sina färgglada overaller, förberedda och peppade till max att göra den nya tiden så bra som möjligt för de nya.

När vi i våras träffade den blivande sjuksköterskan Jenny Lidén på årets fadderutbildning hade planeringen inför hösten inte startat. Mycket har hänt sedan dess, åtskilliga timmar av planering och ett tvåveckors mottagningsprogram har tagit form. Sittningar blandas med lekar och tävlingar, allt i syfte att lära känna sina nya klasskompisar, sin nya stad och LiU:s studentliv.

Jenny och hennes fadderkollegor är inne på andra dagens aktiviteter. Förmiddagen innehåller femkamp och olika samarbetslekar och kvällen fortsätter med sittning med läkarprogrammet.