27 maj 2019

Inskränkningarna av den akademiska friheten i Ungern är så allvarliga att forskaren Károly Takács flyttar från Budapest till Norrköping och LiU. Med sig tar han fru, tre barn och en stor del av sin forskargrupp.

Károly Takács på Villa Fridhem utanför Norrköping. Foto: Mikael Sönne

Hela familjen följer med

Det är en mycket allvarlig bild av den akademiska friheten i Ungern som Károly Takács tecknar under en paus i IAS konferens på Villa Fridhem utanför Norrköping. Sedan några veckor är Takács och fyra medlemmar i hans forskargrupp verksamma vid Institutet för analytisk sociologi, IAS, och Linköpings universitet.

Efter sommaren ansluter också hustrun, som är ekonom, och parets tre barn, 9, 12 och 14 år gamla. Familjen kommer att bosätta sig i Lindö i Norrköping.

- Det var ett svårt beslut, inte minst med tanke på barnen. Men vi har försökt förklara situationen och att vi flyttar är också med tanke på dem. Som det är nu är också deras framtid bättre i Sverige, säger Károly Takács.

Den ungerska sociologen - som fått ett stort forskningsanslag från EU för att forska om skvaller och sociala nätverk - beskriver hur den vetenskapliga friheten under flera år beskurits allt hårdare i Ungern. Genom beslut som påverkar finansiering, organisation och inriktning har myndigheterna kommit att kontrollera allt mer av forskningen, inte minst inom samhällsvetenskaperna.

Kollegor blev angripna

Károly Takács

Parallellt förekommer angrepp mot forskare i regimvänliga medier – bland annat mot medlemmar i Takács forskarteam – och i vissa fall censur av vetenskapliga forskningsresultat. Vissa ämnen, som genusvetenskap, har helt sonika förbjudits.

- Det handlar om systematiska attacker mot den akademiska friheten, säger Károly Takács.

Sammantaget har den den allt hårdare regimkontrollen över också kulturlivet, medierna och rättsväsendet gjort att den oberoende organisationen Freedom House numera betecknar Ungern som bara ”delvis fritt”. EU har också flera gånger kritiserat utvecklingen.

Universitet flyttar till Wien

Det som till slut fick Takács att på allvar överväga att lämna hemlandet var regimens behandling av det privata universitetet Central European University, CEU, grundat av den ungersk-amerikanske finansmannen George Soros. Soros har länge varit något av ett hatobjekt för regimen, och CEU har mer eller mindre tvingats lämna landet och flytta till Wien.

Károly Takács eget universitet, Corvinus, har också drabbats av olika myndighetsbeslut, om än inte i samma utsträckning som CEU.

- Efter kommunismens fall hade den akademiska friheten ökat under 20 år, och CEU var en symbol för att forskning av hög akademisk kvalitet kunde bedrivas i Ungern. För mig var regimens agerande mot CEU en vattendelare, säger han.

- I april 2018 vann Viktor Orbán en storseger i valet och fram till sommaren försämrades läget ytterligare, och mycket hände väldigt snabbt. Samtidigt såg vi hur EU misslyckades med att påverka landet positivt.

Positivt svar från IAS

I augusti ringde Károly Takács IAS föreståndare Peter Hedström över Skype och började diskutera en eventuellt flytt till Sverige. Hedström var genast positiv, men sedan fördes omfattande diskussioner med universitetets ledning innan allt var klart. Under tiden hade Takács kontakt också med andra utländska universitet, men LiU och IAS var hela tiden hans förstaval.

- Den analytiska sociologin, som jag arbetar inom, är knuten till Peter Hedström. För mig var det ett naturligt val att komma hit. Nu hoppas jag att min forskning kan tillföra IAS något också.

Om Károly Takács och hans familj kommer att stanna i Sverige för gott, eller någon gång återvänder till Ungern, är för tidigt att säga. Just nu finns få tecken på att den politiska utvecklingen skulle kunna vända i en mer positiv riktning.

Storseger i valet

EU har visserligen flera gånger kritiserat inskränkningarna i demokrati och mänskliga fri- och rättigheter, men har svårt att enas om sanktioner för att sätta press på landet. Och dagen före intervjun fick Viktor Orbáns parti Fidesz mer än 50 procent av rösterna i Europaparlamentsvalet. Det stora folkliga stödet kan vara svårt för utomstående att förstå.

- Det är svårt för mig också. Men regimens kontroll över medierna spelar roll, liksom kampanjerna mot invandringen. Dessutom går ekonomin bra och arbetslösheten är mycket låg. Det är några förklaringar, säger Károly Takács.

IAS föreståndare Peter Hedström kommenterar mottagandet av den ungerska forskaren så här:

”Utvecklingen vid ungerska universitet och det som hände med CEU är mycket tragiskt. Från vår sida är vi oerhört glada över att ha kunnat rekrytera Takács till IAS, men hade givetvis helst sett att det hade kunnat ske under andra förhållanden. Takács är en väldigt framgångsrik forskare som kommer att bidra mycket till verksamheten vid IAS.”

• Läs det brev där Károly Takács förklarar bakgrunden till beslutet att lämna Ungern: Justifcation Letter

The academy stands by its independence and the freedom of research

Joint statement of hungarian erc-grant winners regarding government plans

Interview with Ádám Török