30 augusti 2019

Ett tag såg det ut som en av invigningens huvudpersoner inte skulle dyka upp. Men så, ner från taket på det nästan 40 meter höga Studenthuset kom en fasadklättrande universitetsarkitekt som till publikens jubel kunde ansluta sig till invigningen.

Anna Nilsen
Det var många som sett fram emot den här dagen, dagen då Studenthuset äntligen skulle invigas. En månghövdad publik hade samlats runt hela den öppna ytan framför Studenthuset som under hela veckan haft en stor rosett runt sig, som ett paket.

När den alltid lika underhållande studentorkester LiTHe Blås dragit sig tillbaka kunde dagens konferencier, Camilla Smedberg, rektor Helen Dannetun, Anders Berg, projektledare på Akademiska Hus och LiU-alumnen tillika jämställdhetsminister Åsa Lindhagen kliva upp på scenen. Nu var det bara universitetsarkitekt Karolina Ganhammar som saknades. Var hon sen som vanligt?

Precis det hus vi hoppades

Invigningen av Studenthuset 2019. Foto Anna NilsenNej, men hon tog en lite annan väg bara. Ner från taket, förbi rosetten, firade sig fyra fasadklättrare, en för varje fakultet, varav en alltså var universitetsarkitekten. Hon togs emot med applåder för sitt mod och styrka. För klättringen såklart men också för modet och styrkan att ha drivit hela projektet med Studenthuset, från de första idéerna 2012 fram till dagens invigning.
- Och det blev precis det hus som vi hoppades på, sa Karolina Ganhammar.
- Det har varit fantastiskt inspirerande att jobba tillsammans med Karolina, bekräftade Anders Berg. Hela projektet har präglats av ett bra samarbete och en positiv anda som vi hoppas ska smitta av sig på alla de som ska använda huset.

Och det är för studenterna som Studenthuset byggts, för att underlätta deras studier och studieliv. En som inte längre är student men som tog sin examen vid LiU 2008 är jämställdhetsminister Åsa Lindhagen som dagen till ära bjudits in för att tillsammans med rektor Helen Dannetun inviga Studenthuset.
- Det är fantastiskt att vara här. Och vilket hus! Man vill ju bli student igen, sa ministern i sitt tal. Linköpings universitet har en särskild plats i mitt hjärta. Tack för allt ni gett mig.

Stora visioner och smarta lösningar

Ordförandena för de tre studentkårerna var också med för att inviga sitt hus. Studenter har haft stor del i tillblivelsen av Studenthuset. De har funnits med i otaliga styrgrupper och projektgrupper under resans gång.
- Vi är glada för att vi fått ett hus i den här delen av campus, sa StuFF:s ordförande Sofia Ritenius. När vi gick runt i huset slogs vi av hur många olika typer av studieplatser det finns. Allt från vanliga stolar till fåtöljer och soffor. Tysta platser eller platser för de som vill vara mitt i smeten. Det är självklart att många kommer att plugga här. Tack för Studenthuset!

Invigningen av Studenthuset 2019. Foto Anna Nilsen- Efter allt tänkande, efter alla skisser och alla planer - tänk att vi äntligen står här, sa rektor i sitt invigningstal. Framför huset med stora visioner och alla små smarta lösningar. Det har varit en lång väntan, vi har varit så nyfikna.

Nu var nog publiken väldigt nyfiken på hur själva invigningen ske. Skulle man verkligen knyta upp den stora rosetten runt huset?
Nej, för att underlätta öppnande av huset hade en mindre, rosettprydd modell av Studenthuset tagits fram. Med var sin säker hand knöt Helen Dannetun och Åsa Lindhagen tillsammans upp rosetten. Och Studenthuset var invigt!

Relaterat innehåll