17 juni 2019

Hon vill få till nya typer av samarbeten för att hantera de globala utmaningarna. Möt Lena Miranda, vd för Science Park Mjärdevi i Linköping.

Lena Miranda är stolt över att leda Science Park Mjärdevi, där stora internationella företag och små startups lever sida vid sida. Magnus Johansson

Under Lena Mirandas fem år som vd har parken vuxit – och större ska den bli. Här mixas stora internationella företag med startups, konsulter och enmansbolag.

– Miljön är unik. Det är alltid med stolthet jag presenterar Mjärdevi och regionen, säger hon.

Linköpings universitet har funnits med som en röd tråd genom Lena Mirandas karriär. Hon började på kulturvetarprogrammet med planen att bli journalist. Studierna varvades med kårengagemang, bland annat som redaktör för tidningen Sulan.

– När jag blev redaktör hade jag skrivit och fotat en hel del, men aldrig redigerat eller drivit en redaktion. Jag kom in i ett litet rum där det stod en Macintosh och fick knacka på hos redaktören för Lithanian i rummet intill och fråga var startknappen satt.

Hon tvekar inte inför nya utmaningar. Mitt i C-uppsatsen rekryterades hon till Norrköpings kommuns utvecklingsbolag. Sedan följde några år inom elektronikbranschen innan hon blev uppringd av dåvarande vd:n för Skill, ett rekryteringsföretag som grundats som en avknoppning till LiU. Vd:n hade fått nytt jobb och tyckte hon skulle söka tjänsten.

– Då var min son en månad gammal och först sa jag nej. Sedan resonerade jag med mamma som sa ”kör, jag stöttar dig”, berättar hon.

Lena Miranda började jobba halvtid som vd när sonen var sex månader. Då Skill några år senare skulle säljas bestämde hon sig för att köpa. Det var tufft i början då marknaden plötsligt störtdök. Sedan följde flera framgångsrika år innan hon 2013 sålde Skill till Industrikompetens.

Tanken var att hon skulle vara kvar i bolaget, men då dök nästa möjlighet upp:

– Sten Gunnar Johansson, som varit vd i Mjärdevi i 30 år, bestämde sig för att gå i pension. Jag hade spanat lite på hans jobb, så jag sökte. Det roliga är att under alla år i rekryteringsbranschen hade jag aldrig sökt jobb själv. Jag skrev en ansökan och satte i handen på min man. Hans kommentar var: ”du har skrivit om allt du vill göra men inte presenterat dig och varför just du ska ha den här rollen”.

Så hon skrev om ansökan och fick jobbet i tuff konkurrens. Bland det första hon gjorde som vd var att besöka hundra Mjärdeviföretag och fråga efter deras behov och önskemål. Det blev grunden för den strategi som nu leder parken mot nya framgångar.

– Här får jag knyta ihop allt och koppla på det nationella och inte minst det internationella perspektivet. De globala utmaningarna kräver nya typer av samarbeten. Akademi, industri och myndigheter måste gå hand i hand.

Leder samarbetet mellan svenska science parks

Lena Miranda, vd Mjärdevi Science Park; foto: Magnus Johansson, Linköpings universitet Foto Magnus JohanssonLena Miranda är även ordförande i Sisp, samarbetsorganisationen för Sveriges inkubatorer och science parks. Sisp jobbar med erfarenhetsutbyte och opinionsbildning. En viktig fråga är tillgång på talang.

– Vi måste få till bra regelverk som underlättar rekrytering, inte minst av utländska talanger, och hitta lösningar för forskare och studenter från andra länder som vill stanna i Sverige, säger Lena Miranda.

Hon reser en hel del i tjänsten och har också varit på två ”workcations”, en i USA och en i Kina, där hon kombinerat arbete och fritid.

– Jag lockades av att veta mer om Silicon Valley som innovationsmiljö, så jag frågade min ordförande om jag fick lägga några arbetsdagar där.

Det blev runt 25 möten under fyra veckor sommaren 2017. Året efter åkte hon till Kina för att lära sig mer om innovationssystemen och vad man behöver tänka på som svenskt företag.

Hur står sig då Sverige i den internationella konkurrensen?

– Vi är ett ingenjörsland som har fått fram många globala succéer. Var jag än rest har jag känt att Sverige ligger i framkant när det gäller teknikutveckling. Men vi kan bli bättre på att sälja.

Och kanske måste man börja på hemmaplan, för det är långtifrån alla i Östergötland som vet hur många innovationer som är sprungna ur Science Park Mjärdevi.

När Lena Miranda träffar högstadieelever har hon ett trumfkort:

– Ni kan titta på Netflix tack vare teknologi som skapades i Linköping i slutet av 90-talet!

LiU magasin nr 2 2019

Om Science Park Mjärdevi

Science Park Mjärdevi grundades 1984  och är Sveriges näst äldsta science park. (Bara Ideon Science Park i Lund är äldre.)
I parken finns över 400 företag med 7 000 medarbetare. Många av företagen har sitt ursprung i forskning vid Linköpings universitet.
LiU är en viktig rekryteringsbas för Mjärdeviföretagen och varje år ordnas en rekryterings- och en exjobbsmässa tillsammans med studentkåren Lintek. Planer finns också för en postermässa där doktorander kan visa upp sin forskning.

Fler LiU-alumner som gör skillnad i samhället