22 maj 2018

Med bubbel, snittar och bandklippning invigdes Clinicums nya Labotek – en plats där studenter själva ska kunna träna på grundläggande laborativa färdigheter.

Prodekan Margareta Bachrach-Lindström klipper banden till det nya Laboteket. Malin Lindqvist-Appell och Per Whiss, som arbetat med uppbyggnaden av Laboteket, tittar på.Prodekan Margareta Bachrach-Lindström klipper banden till det nya Laboteket. Malin Lindqvist-Appell och Per Whiss, som arbetat med uppbyggnaden av Laboteket, tittar på. Foto: Johan Jäger

Pipettering, riskbedömning och framställning av spädningsserier är några av de saker som studenterna av Clinicums nya Labotek kan öva på. Laboteket ligger vid Clinicum Lab, ingång 69, på Campus US och har kommit till genom pedagogiska utvecklingsmedel som Medicinska fakulteten delat ut.

Tanken på en lokal där studenterna själva ska kunna öva sina grundläggande laboratoriefärdigheter har dock funnits länge.

– Egentligen går det tillbaka till 2009 då vi startade det biomedicinska analytikerprogrammet – det är något vi har jobbat för under många år och med utvecklingsmedlen så har vi kunnat göra slag i saken, säger Per Whiss, terminsansvarig på BMA-programmet och som har varit med i arbetet med att bygga upp Laboteketet.

BMA-studenter

Lokalerna riktar sig i första hand till studenter på just biomedicinska analytikerprogrammet, som får boka lokalerna. Tanken finns dock att kunna utöka verksamheten till fler studenter på andra program vid fakulteten.

– Vi vill ge studenterna möjligheten att få öva upp sina färdigheter kring basal labmetodik på egen hand. På så vis behöver inte heller lärarna lägga så mycket tid på att lära ut grundläggande kunskaper under själva lektionerna och föreläsningarna, berättar Malin Lindqvist-Appell, programansvarig på BMA-programmet.

Riktig miljö

Laboteket liknar ett riktigt laboratorium och innehåller all nödvändig utrustning som analysvåg, spektrometer, pipetter och spädningsserier tillsammans med självinstruerande uppgifter.

– Vi kommer att fortsätta att arbeta med att utveckla nya övningar och tar gärna också mot förslag  på nya övningar från studenterna. Vi ser inga begränsningar, säger Per Whiss.

Relaterat innehåll