31 mars 2020

Det skulle varit stort kalas och gala. Det blev en webbsändning, på grund av den rådande pandemin. Men vad spelar det för roll när Studenthuset på Campus Valla utsetts till Årets Bygge 2020 av tidningen Byggindustrin.

A wooden staircase in a large building.
Magnus Johansson

- Tjoho! Jag är så glad! Det är fantastiskt roligt att detta projekt vinner årets bygge – och så värt det! En gemensam vision och gott samarbete i alla led ger resultat, kommenterar universitetsarkitekt Karolina Ganhammar.

Universitetsarkitekt Karolina Ganhammar tillsammans med rektor Helen Dannetun, gläds över utmärkelsen Årets Bygge 2020Universitetsarkitekt Karolina Ganhammar och rektor Helen Dannetun blir jublande glada när Studenthuset vinner utmärkelsen Årets Bygge 2020. ”En tydlig gemensam vision och samverkan mellan alla aktörer har präglat genomförandet. Projektet har genomsyrats av innovativa lösningar. En mycket tydlig kostnadsstyrning har möjliggjort den låga byggkostnaden. Vinnaren har fått högsta betyg i alla kriterier. Arbetsglädje, stolthet och gott ledarskap har bidragit till att Studenthuset i Linköping nu kan tituleras vinnare av Årets Bygge 2020”, sa juryns ordförande Ruben Aronsson när han presenterade vinnaren.

Bland 68 bidrag till tävlingen, valdes tio ut för vidare jurybedömning. Juryn tog ner till fyra slutfinalister och utsåg till slut Studenthuset i Linköping som vinnare.

Studenthuset är sedan tidigare nominerade till utmärkelserna Plåtpriset och Årets arkitekturpris i Östergötland.

Fakta Studenthuset

En central mötespunkt och tydlig entré till Campus Valla. Ett hus för studentservice, bibliotek och föreläsningar med 1000 studieplatser, forskarlunge, mötesrum, makerspace och rörelselabb. Bland annat.

Storlek: 15 500 kvadratmeter, sju våningsplan.
Arkitekt: Linda Mattsson, White Arkitekter.
Byggherre: Akademiska Hus
Byggperiod: Start maj 2017, färdigställt juli 2019
Invigning: Mellan 30 augusti och 5 september 2019.
Miljö/hållbarhet: Högsta hållbarhetsbetyg Miljöbyggnad Guld. Mycket inredning i trä. Omkring 40 procent av möblerna är återbrukade. Behovsstyrd belsyning baserat p åantal besökare.
Spetsteknik: 750 inbyggda fuktsensorer som tidigt upptäcker eventuell fukt. Tekniken bygger på LiU-forskning i tryckt elektronik. 1 200 kvadratmeter solceller, motsvarar cirka 75 procent av husets elförsörjning.

Tidningen byggindustrins webbsändning där vinnaren av Årets Bygge 2020 presenteras