Huvudsyftet för detta projekt var i första hand att vidareutveckla ett verktyg som kallas Green Karma, en prototyp som är framtagen i ett tidigare projekt. Parallellt med verktygets utveckling så fokuserade vi på arbetssätten hos de deltagande företagen för att kunna dra största möjliga nytta av verktyget. Verktyget ska i huvudsak användas inom företag för att proaktivt driva på miljöarbetet, men det kan även användas till benchmarking samt att sprida erfarenheter och kunskap inom branschen. För att detta ska fungera behöver verktyget förvaltas av en central organisation med erfarenhet av liknande verktyg. Vi har arbetat tillsammans med SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling, som har stor erfarenhet av liknande verktyg.
Forskningsmässigt syftade projektet till att skapa generell kunskap kring verktyget och arbetssätten, kvalitetsutveckling inom en obeforskad kontext, samt kunskaper kring införande av miljöåtgärder i godstransportföretag, som en del av miljölogistik.
Genomförande av projektet
Projektet genomfördes av tre olika parter i nära samarbete. Linköpings universitet stod för övergripande projektledning samt forskningsexpertis inom miljölogistik och inom kvalitets- och processledning. Två företagsparter, Alfredsson Transport AB i Norrköping och Malmö LBC, deltog aktivt med utbyte av erfarenheter och kunskaper, samt med egna utvecklingsinsatser. I en serie av workshops arbetade forskare och företagsparter fram ny kunskap och nya arbetssätt, som testades och vidareutvecklades i olika former i de två företagen. Denna process följdes och stöttades av forskarna. Båda företagen är miljöambitiösa företag inom godstransportsektorn, och har deltagit i det föregående projektet.
Fler miljöambitiösa godstransportföretag sökes
Godstransporter har stor påverkan på miljö och klimat och står inför stora utmaningar, projektet bidrog med nytta i flera steg. Till att börja med ledde det till att godstransportföretag kan arbeta mer proaktivt med miljöinitiativ, vilket för varje initiativ bidrar till ökad miljönytta. Nästa steg ledde till att godstransportföretagens kunder (varuägare) och leverantörer (teknik- och fordonstillverkare) kunde involveras i större miljöinitiativ där lösningar kunde genomföras på högre systemnivå. Slutligen kunde utförda miljöinitiativ spridas inom branschen så att fler företag kan genomföra dessa.