25 november 2019

Jordi Altimiras, chef för biologiavdelningen vid Institutionen för fysik, kemi och biologi (IFM) på LiU, är vinnare av årets chefs- och ledarpris.

Magnus Johansson

Priset får han bland annat för att han är rak och tydlig i sin kommunikation och tydlig med vad som förväntas av var och en. Han vågar ta beslut och agerar med LiU:s, institutionens och avdelningens bästa för ögonen.
- Jag uppskattar priset, det är ett kvitto på att jag gjort något bra, sa Jordi Altimiras vid prisutdelningen.

Jordi har jobbat på LiU sedan 2002. Han var ämnesföreträdare för zoologi mellan 2007 och 2011 och biträdande avdelningschef mellan 2012 och 2014. Avdelningschef blev han 1 januari 2018. I sin chefsroll vill han höra hur medarbetarna vill utveckla avdelningen. Där finns det många bra tankar och idéer. På frågan om varför han tror att just hans ledarskap är så uppskattat, menar han att det kanske beror på hans sätt att lyssna på alla och ta hänsyn till allas åsikter, även dem han inte delar.
– Jag strävar också efter att vara tydlig och leda med exempel, tillägger han. Jag tror medarbetarna uppskattar det. De kanske inte alltid gillar det jag säger, men jag är i alla fall tydlig.

Med Chefs-och ledarpriset vill LiU visa att ett gott ledarskap är en betydande framgångsfaktor för LiU :s verksamhet och utveckling. Priset består av 30 000 kronor att användas för egen utveckling och förkovran inom området ledarskap.

Jordi Altimiras överväger på hur han bäst ska använda prispengarna. - Jag funderar mellan olika ledaskapskurser eller chefscoaching men inget är bestämt just nu.