13 februari 2023

Norrköpings kommun delar ut sin hedersmedalj Honoris Causa – S:t Olofsmedaljen till Magnus Berggren, professor i Organisk elektronik vid Linköpings universitet. Han tror på fortsatta framgångar på LiU, men ser ett orosmoln.

Man vid skrivbord (Magnus Berggren).
Magnus Berggren har sitt kontor på Campus Norrköping invid Motala ström. Thor Balkhed

Magnus Berggren startade och har fram tills nyligen lett Laboratoriet för organisk elektronik, LOE, på Campus Norrköping:

– Jag är givetvis mycket överraskad, samtidigt är det hedrande och glädjande, vilket reflekterar framgångar som jag har haft ett nöje att uppnå med många goda kollegor genom åren, säger Magnus Berggren.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit på LiU?

Foto Thor Balkhed– Att ha fått bygga en forskningsmiljö ur vilken det har kommit många fina forskningsresultat och avknoppningsbolag genom åren, men framför allt att ha byggt upp ett team av de bästa forskarna i världen inom mitt område som har valt Campus Norrköping som sin bas.

Har placeringen i Norrköping betytt för något för framgången eller kunde den ha inträffat var som helst?

– Nej, Norrköping har varit mycket viktig, strax innan 00-talet infann sig här en anda av att allt är möjligt och uppslutning som har varit ett viktigt bränsle för LiU och Campus Norrköping.

Vad gör du just nu?

Foto Thor Balkhed – Nyligen beviljades forskningsprogrammet WISE från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Forskningen inom WISE är fokuserad på materialvetenskap för en hållbar värld. Mycket hedrande att detta program har just fått Campus Norrköping som säte för sitt programkontor.

– Mitt fokus är att leda och utveckla WISE, och min egen forskning fokuseras mycket på att utveckla elektronik som kan växa ”av sig självt” inne i nervsystemet, tex i hjärnan.

Vad är största hindret för fortsatta forskningsframsteg?

– Att LOE är en internationell miljö ser jag som ett viktigt och mycket positivt kvitto på att vi attraherar de bästa forskarna från hela världen. Tyvärr verkar utlänningslagen i Sverige i motsatt riktning, vilket är mycket sorgligt och kan komma att skada vårt laboratorium och Sveriges konkurrenskraft på sikt.

– Utlänningslagen kräver tillsvidareanställning för att personen från länder utanför EU ska få stanna. Därför har det blivit svårare att behålla talangfulla forskare efter avklarad doktorsexamen från svenska lärosäten, då många anställningar i början av karriären inte är tillsvidareanställningar, konstaterar Magnus Berggren.

Norrköpings kommuns motivering

”Magnus Berggren har sedan 2002 varit verksam som professor i Organisk Elektronik vid Linköpings universitet. Han är även föreståndare för Laboratoriet för Organisk Elektronik. Magnus Berggren beskrivs som en av föregångarna inom banbrytande områden som Organisk Bioelektronik och Elektronik i Växter.

Magnus Berggren har mottagit många priser och utmärkelser för sin forskning, bland annat Marcus Wallenberg-priset för sina framsteg inom papperselektronik. Det är just inom det området som han framgångsrikt har kombinerat avancerad forskning med avknoppningar av affärsidéer och på så sätt bidragit till en växande bransch både i Norrköping och världen. Magnus Berggren har på så vis starkt bidragit till att placera Campus Norrköping på den internationella forskningskartan.”

Om S:t Olofs-medaljen

Varje år beslutar Norrköpings kommun att dela ut S:t Olofs-medaljen till personal inom som varit anställda 25 år, eller till kommunpolitiker som tjänstgjort i mer än 20 år. Samtidigt utses varje år en eller flera hedersmedaljörer. I år utdelas en medalj även till Jenny Jägerfeld, psykolog och författare från Skärblacka.

Medaljerna delas ut på Louis De Geer Konsert och Kongress den 13 maj.

Doktorand utvald till prestigefyllda listan "Forbes 30 Under 30 Europe 2024"

Hanne Biesmans, doktorand vid Linköpings universitet, har valts ut till den årliga prestigefyllda listan "Forbes Under 30 Europe Class Of 2024" i kategorin Vetenskap och hälsovård.

Forskare (Xenofon Strakosas) vid mikroskop.

Miljondonation till forskartjänst inom elektroniska mediciner

Stig Wadströms stiftelse donerar cirka tio miljoner kronor till LiU. Donationen ska finansiera en forskartjänst inom elektroniska mediciner. Forskaren som fått tjänsten är Xenofon Strakosas vid Laboratoriet för organisk elektronik i Norrköping.

Lediga tjänster inom Laboratoriet för organisk elektronik

LOE expanderar kraftigt just nu. Se om vi har ett uppdrag som passar din profil!

Mer om WISE