20 april 2018

För första gången sedan 2013 ställer Malmstens Linköpings universitet ut på Milan Design Week. I ett gammalt kloster i centrum visas tio färska alster som demonstrerar studenternas höga hantverksskicklighet.

Malmstens Milano Design Week 2018 Foto: Jonathan Pakvis

Mjuk jazz letar sig ut på den smala gatan från utställningslokalens öppna fönster. Några besökare går runt och kommenterar lågmält. På 1500-talsklostrets gröna innergård serveras förfriskningar från en Konstfack-designad bar. Mattorna som lagts ut på gräset inbjuder till ett avslappnat mingel. Det är scenen för Malmstens närvaro under Milan Design Week 2018.

Det eventet, och den stora möbelmässan som pågår parallellt, är måsten för alla som vill hänga med i de senaste trenderna inom möbler, inredning och design. Hundratusentals besökare strömmar hit från hela världen för att inspireras, mingla och nätverka. Därför är det självklart också en intressant plats för Malmstens Linköpings universitet att synas på.

Man brukar skicka ner en representant varje år, men det är första gången sedan 2013 som Malmstens ställer ut. Tillsammans med Konstfack och It is Media, som bland annat ger ut designtidningen Rum, delar man en utställningslokal i det gamla klostret Chiostro Delle Umiliate i centrala Milano.

Tio nygjorda alster

Malmstens har ett tiotal studenter och fyra anställda på plats. Avdelningschefen Ulf Brunne visar stolt de tio alstren som står utplacerade på podiet. De har tillverkats av sistaårsstudenterna och representerar det allra främsta i fråga om hantverkskvalitet.

– Denna gång ville vi visa upp nya fräscha grejor. De här föremålen är från det senaste halvåret.

De flesta föremålen är gjorda i par där studenter från olika program samarbetat. Flera verk är också gesällprov.

– Vi är sannolikt det enda universitetet i världen som erbjuder studenter möjlighet att göra gesällprov.

Blickar både mot öst och väst

Under dagarna i Milano har Ulf bokat in möten med representanter för lärosäten i Chile och Kina. Han berättar att Malmstens just nu blickar både långt österut och långt västerut. Han har precis besökt Kuba där han hoppas kunna skriva avtal med en konst- och en designhögskola. I öster handlar det framförallt Japan och, under de senaste åren, jätten Kina.

– I Japan är de fantastiskt duktiga, i synnerhet inom möbelhantverk. Vi har haft många utbytesstudenter därifrån genom åren. Kina är ett nytt spår. Där hade vi ett större samarbetsprojekt så sent som i fjol tillsammans med Swedish Wood, ”Design in Pine”, som har gett spinoffer.

Vad driver honom att sy ihop dessa långväga samarbeten?

– Den stora vinsten är de utbytesstudenter som kommer till Malmstens, med energi som berikar verksamheten och påverkar våra egna studenter i positiv riktning. Vi har en uttalad målsättning att öka antalet utbytesstudenter till sex stycken nästa vårtermin. Under en längre period har vi bara haft två, och det bildar ingen grund. Vi måste upp.

”Malmsten konnoterar hantverklig kvalitet”

Carl Malmsten är inte ett känt namn i internationella designkretsar. Ulf Brunne upplever därför inte att han måste åka runt och representera Carl Malmstens ursprungliga ideal.

– Nej, långt ifrån. Det var därför vi nyligen tog bort ”Carl” ur vårt namn, för att inte bli alltför intimt förknippade med honom. Men ”Malmsten” ska finnas kvar. Det konnoterar andra aspekter som vi är väldigt stolta över, som den hantverkliga kvaliteten.

Malmstens finns i Milano till och med 22 april. För mer information se exempelvis här. Du hittar också flera inlägg från Milano i våra Facebook- och Instagramkanaler.

Malmstens utbildningar