15 april 2020

Personalen på Malmstens Linköpings universitet har tillverkat mer än 1000 visir till vårdpersonal i Lidingö stad. Materialet hade skänkts av flera olika organisationer. ”Det känns bra att vi tillsammans kan bidra”, säger en av lärarna.

Tillverkning av visir på Malmstens.
Hantverksproduktion. I förgrunden Alessandra di Pisa, till vänster Leo Johannsson och i bakgrunden Victor af Wetterstedt och Andreas Nobel.  Notera avståndet mellan bordet.

Hjälp från flera håll

På tisdagen efter påsk samlades kollegorna på Malmstens, som annars mestadels arbetar hemifrån, för att tillverka visir till vårdanställda i Lidingö. Under dagen tillverkades drygt 1000 visir som skänks till kommunen för vidare distribution till personal i behov. Kollegorna arbetade tillsammans, men med ordentligt avstånd mellan borden.

Maria Leijonhielm.

För att möjliggöra insatsen hade kommunen samlat in OH-film från alla skolor medan skumlisten hade skänkts av företaget Tebo. Handspriten som användes för att desinficera händer, material och verktyg var i sin tur tillverkad på Stockholms universitet.

Skyddsvisiren tillverkades enligt den modell som Södersjukhusets innovationsavdelning har arbetat fram: Sös innovation delar hur man kan göra egna visir

För personalen på Malmstens Linköpings universitet var det självklart att ställa upp med tillverkningen.

Började skissa själva

- Vi vill inte framhäva oss själva som jätteduktiga på något vis, vi fattar att det är en relativt sett väldigt liten insats. Men det kändes ändå bra att vi tillsammans gjorde något för att bidra med ett strå till stacken, säger läraren Frida Erson Lundström.

Samarbetet under coronakrisen inleddes då Lidingö stad hörde av sig med en fråga om skyddsutrustning som inte användes på skolan. Det ledde till att Malmstens skänkte skyddsmasker, glasögon och vinylhandskar till kommunen.

Victor af Wetterstedt.

Frågan om tillverkning blev aktuell då det på olika håll började dyka upp 3D-printade visir.

- Vi tänkte att det nog skulle gå att göra betydligt snabbare för hand och började först skissa lite själva. Men sedan såg vi filmen från Sös och valde att köra på den varianten, berättar Frida Erson Lundström.

Behovet av utrustningen är stort, för att inte säga skriande. På onsdagen tog det 30 minuter från det att visiren hämtades till det att de var ute hos vårdpersonalen.