23 maj 2018

Hur kan Linköpings universitet se ut i framtiden och vad är det som lockar forskare, forskningsmedel och studenter? Det var ett av de uppdrag studenterna på årets Demola-kurs fick. Demola som sedan mars i år heter Ingenious.

InGeniousInGenious, årets deltagare. Foto: Albert RudholmLiU kan sticka ut i mängden genom att vara tidigt ute att dra nytta av den tekniska utvecklingen. Det finns idag ett antal tekniker, som exempelvis förstärkt verklighet, AR, virtuell verklighet, VR, hologram och visualiseringar, som kan användas som stöd i undervisningen, anser de tre studenter som tagit tag i uppgiften att beskriva framtidens LiU. Gruppen består av Niklas Johansson, statsvetare som just nu läser fristående kurser till en kandidatexamen, Olivia Lundmark, som pluggar beteendevetenskap och Caroline Andersson som läser en master i arbetsterapi.

Alla lär vi oss olika snabbt och på olika vis, det finns många vägar att gå, många sätt att undervisa och minst lika många olika sätt att lära sig, Vilken väg man än väljer är tekniken ett nyttigt verktyg som kan stödja lärandet, konstaterar gruppen.

Förstärkt undervisning

Niklas Johansson, Olivia Lundmark och Caroline AnderssonNiklas Johansson, Olivia Lundmark och Caroline Andersson Foto: Albert Rudholm– Vi fick ett brett uppdrag och bestämde oss för att avgränsa det till det tekniska, det finns så många verktyg i dag som inte används och som ger ett mer engagerat lärande. Vi tror på en större flexibilitet i undervisningsmetoder, att lärarna använder teknik som redan finns och fungerar för att förstärka undervisningen, säger Niklas Johansson.

Caroline Andersson fyller i:
– Det finns mycket att göra. Om jag ska lära mig om hur muskler fungerar blir det mycket lättare om jag också får det visualiserat. Ett annat exempel är att skapa ett virtuellt klassrum med hjälp av VR-glasögon och även bjuda in internationella gästföreläsare, något som sparar både tid och miljö, säger hon.

Tekniken ersätter dock inte läraren utan är ett komplement, förtydligar de.

LiU kan bli bäst på att utnyttja ny teknik i undervisningen och dra större nytta av att nätverka och samarbeta med partneruniversitet utomlands, även om studenterna rent fysiskt finns kvar på något av LiU:s campus, är gruppens slutsats.

Demola blir InGenious

Deras rapport som nu ligger på granskning hos examinatorn Charlotte Norrman, universitetslektor vid avdelningen Projekt innovationer och entreprenörskap, ska sedan överlämnas till uppdragsgivaren, i detta fall Jan Axelsson, samverkansdirektör vid LiU.

Kursen, som ger 8 högskolepoäng, har nu drivits i fem år i samverkan med Demola-nätverket. Från mars i år har verksamheten gått över till nybildade Ingenious som är ett helägt dotterbolag till Almi Östergötland. Samma metod - studenter från olika discipliner som löser verkliga utmaningar på uppdrag av företag eller organisationer - används också av det internationella nätverket ECIU, European Consortium of Innovative Universities, där LiU länge varit en aktiv part.

– Det är ett nätverk med en större internationell koppling som vi hoppas mycket på, säger Fredrik Borgsjö, drivande kraft bakom kursen och vice vd för Ingenoius.

Bästa pitchen

Mingel efter presentationernaMingel efter presentationerna Foto: Albert RudholmYtterligare två uppdrag har utförts inom ramen för den här kursomgången: En grupp studenter fick i uppdrag att ta reda på hur AR kan användas som verktyg, ett uppdrag från företaget HighQ.

Anna Ek, som läser en masterutbildning i fysioterapi, Ingela Rossing, blivande civilingenjör i medieteknik, Sebastian Espinoza Estay, som pluggar till civilingenjör i elektronikdesign, Anders Ruusvik, som läser systemvetenskap, och Ebba Andersson, beteendevetenskap, tog fram ett app och en idé som underlättar framtidens klädinköp: Scan, shape and shop! En idé de presenterade så väl att de också vann pris för bästa pitch.

Idén går ut på att kunna skanna sig själv via mobiltelefonen, i hyfsat tättsittande kläder, och sedan prova klädesplaggen virtuellt i mobilen, olika storlekar och modeller. När du är nöjd är det dags att handla.

Den tredje gruppen presenterade en idé inom området generativ design på uppdrag av företaget Skymaker, som arbetar med cad och automation. Idén Shivani Gupta, Mathilda Magnell och Johan Eriksson har arbetat med är en kombination av traditionell design och produktion med additiv tillverkning, något som innebär helt nya designmöjligheter. Gruppen ser att efterfrågan på skräddarsydda produkter kommer att öka i framtiden, men för att företagen ska lyckas med omställningen behövs nya affärsstrategier och nya möjligheter att förstå kundernas behov.

Drömmen kan finnas här

Rapporterna, resultatet av ett halvårs arbete, ska nu lämnas in till uppdragsgivarna som antingen kan köpa loss studenternas idéer eller låta dem utveckla idéerna vidare själva.

– Det är härligt att se er utveckling, från de första gångerna vi sågs till hur bra ni nu kan presentera era idéer. Ni har även jobbat jättebra med rapporterna, jag har bara några små kommentarer, berömmer Charlotte Norrman.

Alumner i samtal med Fredrik BorgsjöAlumner i samtal med Fredrik Borgsjö Foto: Albert RudholmFredrik Borgsjö påminde om att det var nästan på dagen fem år sedan den första omgången Demola-studenter presenterade sina idéer för första gången och lämnade sedan ordet till fyra alumner som alla intygade att de haft stor nytta av kursen, fått bättre självkänsla, kunnat sätta värde på sina egna kunskaper, fått ett stort nätverk och inte minst insett hur många häftiga och spännande arbetsuppgifter det finns i regionen.

– Det jag lärde mig, bland mycket annat, var att man inte behöver gå så långt för att hitta det man söker, det är möjligt att leva sin dröm här, intygade Kahin Akram Hassan, numera doktorand i informationsvisualisering vid LiU.