21 maj 2018

Malmstens Linköpings universitets vårutställning är sistaårsstudenternas kraftprov. Deras examensarbeten, och i förekommande fall gesällprov, visas under några dagar för allmänheten på Campus Lidingö. Årets upplaga bjöd på stor variation.

Malmstens vårutställning maj 2018 Foto: Jonathan Pakvis

3D-printade vakuumfästen för smådelar. Mjuka fåtöljer och hårda skiktlimmade stolar. En praktisk undersökning av sammanfogningar i trämöbler, och ett referensbibliotek för dimensioner, material och taktilitet – allt finns representerat bland årets examensarbeten på Malmstens.

Avdelningschefen Ulf Brunne ler.

– Ja, det spretar mer än kanske någonsin tidigare, men i positiv bemärkelse. Det handlar om hantverk i världsklass.

Han förklarar att studenterna inte har några särskilda förhållningsregler utan har en stor frihet att välja vad de vill göra, så länge som de håller sig till huvudämnet för programmet.

I år har man omkring 20 framläggningar, varav 15 före sommaren. Några studenter behöver mera tid och väntar till i höst. Sammantaget är det ändå en högre siffra än vanligt, enligt Ulf Brunne.

Ökat samarbete mellan studenterna

Leó Jóhannsson, inriktningsansvarig för Möbeldesign, är extra nöjd. Samtliga sju sistaårsstudenter på det programmet blir klara i vår.

– Alla studenter är i mål. Det har vi haft som målsättning, så det tycker vi är väldigt bra.

Han noterar också en annan sak som är annorlunda från tidigare år: Studenterna samarbetar mera.

– Det är en slags stämning av att alla hjälper varandra. Vi har några studenter här som utmärker sig och gör otroligt mycket jobb åt andra. De är extremt produktiva.

Fast allra roligast är kanske branschens aktiva intresse för vassa nyutexaminerade studenter.

– Jag har faktiskt haft besök av flera representanter från verksamheter i Stockholm som letar efter folk att anställa. Att arbetsgivare kommer hit personligen för att be mig rekommendera studenter, det är inte varje dag, säger Leó Jóhannsson.

Malmstens utbildningar