28 januari 2020

Tolvåriga influencern Alicia Hult Otterud har tillsammans med sin mamma engagerat sig mot barns utsatthet på nätet. På den kunskapsfyllda Barnafridskonferensen 2020 är det hon som ställer frågor till barn- och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen.

Bild på Alicia Hult Otterud, moderator på Barnafridskonferensen 2020 som arrangeras av Centrum för Barnafrid vid Linköpings universitet
TikTok- och Instagram-influencern Alicia Hult Otterud. Hon ska vara moderator på Barnafridskonferensen 2020 som arrangeras  av Nationellt centrum för Barnafrid, vid Linköpings universitet. Foto: Ulrik Svedin
- Det ska bli roligt. Det är ett viktigt ämne. Det är inte okej att okända vuxna kontaktar små barn på sociala medier. Jag vill varna alla barn som inte har någon förälder bakom som hjälper dem, säger Alicia Hult Otterud.
Konferensen hålls den 29—30 januari på Linköpings konsert & kongress. Arrangör är Barnafrid, Nationellt centrum för kunskap om våld mot barn vid Linköpings universitet. Alicia Hult Otterud inleder konferensen med att ställa frågor till barnministern Åsa Lindhagen (MP) och Barnombudsmannen Elisabeth Dahlin.

Alicia Hult Otterud började som tioåring att lägga ut korta dansklipp på sig själv på TikTok, ett internetforum som är populärt bland yngre barn. Och hon fick allt fler följare. Tillsammans med sin mamma Emma Hult Otterud (som är legitimerad psykolog) startade hon då ett Instagram-konto. Det dröjde inte länge innan de fick meddelanden från personer som verkade vara mycket äldre än Alicia. De bad henne bland annat att skicka bilder.

- Som förälder var jag först tveksam till att fortsätta. Men vi kom överens om att vi måste använda plattformen till något bra. Och då började Alicia skriva om de här frågorna, berättar Emma Hult Otterud.
Alicia Hult Otterud fortsätter att som influencer lägga ut dansbilder på TikTok. På Instagram får hon mycket respons av sina följare när hon till exempel tipsar om hur barn ska göra om de utsätts.

Vad brukar du säga till dina följare?

- Man ska verkligen inte svara, för då kan det bara bli värre. Jag tycker först att man ska ta skärmdump så att man har bevis för att man har blivit utsatt. Man ska anmäla och blockera så att de inte kan fortsätta. Och så är det viktigt att anmäla på det sociala mediet. Och man ska berätta för en vuxen. Alla vuxna borde bli bättre på att prata med sina barn om sociala medier, säger Alicia Hult Otterud.

Tror du att många barn berättar om det här för till exempel sina föräldrar?
- Nej, och det är ett problem. Jag tror att många tycker att det är pinsamt att någon okänd har tagit kontakt med dem och kanske skickat en konstig fråga eller liknande. Det ska man inte tycka. Det är aldrig barnets fel!

Hur skulle du vilja att det fungerade på sociala medier?
Jag skulle vilja att det bara var snälla personer på nätet, att det var en plats där allt är kul. Men det verkar lite svårt just nu. Det finns tyvärr en annan sida också. Det borde finnas ett bättre skydd. Att man inte ska kunna kontakta någon som man inte har godkänt och att fler konton som anmäls tas bort, säger Alicia Hult Otterud.