21 februari 2019

Med en färgstark monter som väckte mångas intresse ställde sistaårsstudenterna på Malmstens Linköpings universitet ut sina möbler och accessoarer på Stockholm Furniture & Light Fair.

Malmstens monter på möbelmässan
Malmstens ställde ut med en färggrann monter på möbelmässan.
Malmstens syns på långt håll i myllret av montrar i Greenhouse, det rum på mässan där oetablerade formgivare och designskolor får möjlighet att visa upp sig för branschen. Den lyser där med sin närvaro; en egen fantasivärld i persikorosa och mossgrönt.

- Vi ville sticka ut hakan och våga lite! Det känns som att vi har lyckats med att särskilja oss från mängden, säger Felizia Matthews, student på möbeldesignprogrammet och pressansvarig under mässan. Kvinna som går omkring i monternMontern var väl upplyst, tack vare sponsoren och organisationen Svenskt Trä.

Idén med montern var att låta varje möbel och dess tillverkare eller designer stå i fokus samtidigt som hela ensemblen skulle följa en röd tråd. Ytan skulle locka besökaren att studera möblerna och accessoarerna i detalj, vilket löstes genom att bygga montern som en labyrint. Studenterna byggde själva ihop skärmar som skulle fungera som rumsavdelare och fotoväggar – för att ge besökarna chans att ta riktigt bra bilder på möblerna. En "Instagramvänlig" monter, så att säga.

- Det var också viktigt för oss att framhäva hantverket bakom varje möbel och accessoar som visas här. I vår monter kan besökaren verkligen stanna upp vid var och en för att se dess detaljer och strukturer, förklarar Felizia.

Samarbete ett ledord

Hur montern skulle se ut och byggas var ett samarbete över programgränserna, där designstudenterna stod för idé, koncept och planering samt hantverksstudenterna för en stor del av genomförandet. Enligt Felizia Matthews (möbeldesign), Unni Strid (möbelsnickeri) och Elsa Torell Nordgren (möbeltapetsering) som är några av de sistaårsstudenter som står på mässan för dagen är samarbete ett ledord de försökt arbeta efter under sin tid på Malmstens: Felizia Matthews, Unni Strid och Elsa Torell Nordgren står och konverserar i monternFelizia Matthews, Unni Strid och Elsa Torell Nordgren var några av studenterna som bemannade montern.

- När vi gör våra möbler och prototyper har vi ibland möjligheten att arbeta tillsammans. En möbeldesignstudent kan till exempel utveckla ett koncept, snickeristudenten realiserar den tillsammans med tapetseraren som stoppar och klär den slutliga möbeln. Längs vägen lär sig alla av varandras respektive kunskaper, en win-win-situation, berättar de.

Furu och avancerade möbler på tapeten

I montern står allehanda möbler och accessoarer av trä, alla unika och tillverkade på vitt skilda vis. För möbeldesignstudenterna gällde att de skulle skapa prototyper av möbler eller accessoarer i ett visst träslag. De flesta av oss känner igen det och har kanske ett slags hatkärlek till det: furu. Uppdraget kom från designföretaget Blå Station. Möbeln Möbeln "Samarkanda" av Unni Strid

För möbeltapetserar- och möbelsnickeristudenterna fanns inget specifikt uppdrag inför mässan. Många av dem är nämligen mitt uppe i arbetet med sina gesällprov eller avancerade möbler som ska visas upp på Malmstens Vårutställning i maj. Vissa hade dock möjligheten att ta med sina gesällprov. En av dem är Unni Strid med sin möbel Samarkanda.

- Samarkanda är en upplevelsebaserad möbel där jag fått jobba tillsammans med en designstudent och en tapetserarstudent. Det var en utmaning att jobba med alla material och texturer, men framför allt en väldigt rolig möbel att göra. Det tycker jag är den viktigaste biten när en är mitt uppe i en produktionsprocess; att inte glömma att ha kul, sammanfattar Unni.

Läs mer om mässan:

Stockholm Furniture & Light Fair