14 februari 2019

Under tre dagar i slutet av februari sänds inte mindre än tio forskarföreläsningar på Kunskapskanalen. Blodflödesbaserad metod för 3D-mätning av hjärtflöden inleder serien fredagen den 22 februari.

Foto Thor Balkhed

Den 22, 26 och 27 februari tar LiU plats i programtablån på Kunskapskanalen med tio kortare forskarföreläsningar.

Först ut fredagen den 22 februari klockan 14.00 är en föreläsning med Carl-Johan Carlhäll, biträdande professor vid avdelningen för kardiovaskulär medicin. Han berättar om forskningen kring en ny metod som kan förbättra diagnostiken av hjärtsjukdom med hjälp av 3D-mätning av hjärtflöden.

Tisdagen den 26 februari sänds en hel rad av föreläsningar med start 14.00.
Det första programmet tar upp kön och hjärnan. Det är Markus Heilig, psykiater och professor, som tar upp frågan om könsskillnader påverkar hur vi tänker och känner. Föreläsningen är arrangerad av Stiftelsen Forskning & framsteg.

Den följs av ytterligare två föreläsningar inom det medicinska området:
Sussanne Börjeson, professor i omvårdnad, berättar om en stor nationell studie om träning under behandling av cancer med början 14.35.

Hur man kan förebygga skador inom idrott är ämnet för programinslaget därefter, klockan 15.15 Martin Hägglund, professor i fysioterapi, berättar om det.

Därefter handlar en rad föreläsningar om politik på lokal- och regionplanet.
Gissur Erlingsson, professor i statsvetenskap, diskuterar drivkrafter och effekter av kommunsammanslagningar utifrån aktuell forskning utifrån frågan: Blir kommuner och regioner mer effektiva och slagkraftiga av att gå samman? Programstart 16.05.

Under valrörelsen har digitala medier använts på olika sätt. Vad har politikerna sagt om hur det digitala samhället kan och bör utvecklas? Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap, tar upp forskningen på det området i sin föreläsning klockan 16.35.

Den sista sändningsdagen för LiU:s del är onsdag den 27 februari.
Med start 14.45 berättar Bo Persson, docent i statsvetenskap, om politiska geografin under omförhandling och drivkrafter och effekter av kommunsammanslagningar och regionreformer.

Ser politiker, kommun- och regiontjänstemän möjligheter eller utmaningar med digitaliseringen? Det är ämnet för den föreläsning Mariana S Gustavsson, forskare i statsvetenskap, håller 15.20.

Förutsättningarna skiljer sig åt mellan växande och krympande kommuner. Hur kan en vision för framtidens kommuner se ut när förutsättningarna ser så olika ut? Om det handlar föreläsningen med Josefina Syssner, docent i kulturgeografi. Programstart 15.50.

EU, nationella nivån, regionerna och kommunerna är alla involverade i förutsättningarna för tillväxt. Hur ser denna djungel av idéer och styrning ut? Det frågar sig Albin Olausson Algotson, doktorand i statsvetenskap i den forskarföreläsning som får avsluta sändningarna från LiU. Programstart 16.20.