30 augusti 2019

Några timmar innan den officiella invigningen av det nya Studenthuset hölls det första seminariet i föreläsningsytan Lövverket. Det var också det första av Festivalveckans fyra seminarier på temat Hållbarhet. Inledningstalare var Ken Webster, en av världens ledande experter på cirkulär ekonomi.

Föreläsning i en sal med gradänger, en man talar till en bild.
Ken Webster är expert inom cirkulär ekonomi och talade under seminariet. Magnus Johansson

– Om vi alla skulle minska vår konsumtion bara med tio procent skulle det leda till politisk panik, konstaterade Ken Webster.

Ken Webster Foto Magnus JohanssonVåra samhällen bygger på en ständig tillväxt, med BNP som mått på framgång och med en linjär ekonomi som förutsätter att vi tar nya resurser i anspråk för produktion och konsumtion. Det håller inte. Vi måste tänka om, på individnivå men kanske framför allt på systemnivå, menar Ken Webster.

Han är ansvarig för innovationer på Ellen MacArthurs stiftelse och är i år här på Linköpings universitet för att undervisa, träffa studenter, forskare, och föra samtal med politiker och företagare. Det är också Ken Webster som fått begreppet cirkulär ekonomi uppmärksammat och allmänt använt.

Vi kan skifta den rådande ordningen

Med bilden på en flock starar i flykt över himlen som oavbrutet förändrar sina kollektiva rörelser men ändå i samspel, visar Ken Webster att vi kan skapa andra strukturer. Framför allt skifta den rådande ekonomiska ordningen till en cirkulär ekonomi. Det innebär att produkter inte produceras för att med tiden bli sopor utan redan från början designas och produceras för att bli råvara till nya produkter.

Men människor är vanedjur och vi har sedan länge vant oss vid att slänga och köpa nytt. Ett av de största hindren för ett radikalt annorlunda ekonomiskt system är just vårt sätt att tänka.

– Vi måste inse att spelet behöver nya regler, säger han.

En omställning till cirkulär ekonomi kräver för det första en ny filosofi. Vilken roll ska till exempel pengar och kapital få ha? Behöver vi äga så mycket – och varför, i så fall? Because I earned it? För det andra krävs att vi agerar, för det tredje att det blir möjligt att genomföra förändringar.

Ett systemskifte är inte okomplicerat

– Människor vill ha svar på hur det kommer att bli – ja eller nej. Jag brukar svara kanske, säger Ken Webster.

Resultatet av förändringar, som en övergång till cirkulär ekonomi, går inte att förutse.
– Vi måste acceptera det. Och det finns tipping points, allt tar andra vägar än vi tänkt och det kan gå fort.

Ett talande exempel är ett foto från sekelskiftets Manhattan med dåtidens transportmedel – häst och vagn.
– Ett år senare såg det ut så här, säger han och visar nästa bild: bilarna som kommit i stället.

Panelsamtal med LiU-forskare

Under seminariet Under seminariet "Hållbar konsumtion och produktion" medverkade, från vänster, Mattias Josephson, Epishine, Björn-Ola Linnér, LiU, Maria Björklund, LiU och Ken Webster, expert inom cirkulär ekonomi. Panelsamtalet leddes av Karin Ackerholm, LiU Innovation.Efter Ken Websters inledningsföreläsning blev det panelsamtal med två LiU-forskare, Björn-Ola Linnér och Maria Björklund, samt Mattias Josephson, Epishine.

För den sista programpunkten stod LiU-studenten Chahrazed Guez Guez som berättade om hur hon utvecklat webbtjänsten Look For My, ett smart sätt att hitta borttappade grejer – eller få tips om vart man ska lämna sådant man hittar.

– Stockholms lokaltrafik, till exempel, tar hand om 300 000 kvarglömda saker – på ett halvår, sade Chahrazed Guez Guez och gav publiken något att tänka på innan de reste sig från gradängerna och det stora draperiet drogs ifrån för att öppna upp mot den andra delen av Studenthusets ingångsplan.

Moderator för seminariet var Karin Ackerholm, LiU Innovation.
Under festivalveckan blir det ytterligare tre seminarier med hållbarhetstema, måndag till onsdag. Samma tid, 10.00–12.00, samma plats.

Fler seminarier om hållbarhet under Festivalveckan