04 mars 2020

”Vi har märkt ett starkt ökande intresse från studenterna för kvantdatorer och kvantkryptering, optik och fotonik”, säger Jan-Åke Larsson, initiativtagare till en ny profil på civilingenjör teknisk fysik och elektroteknik.

Jonathan Jogenfors och Niklas Johansson arbetar i Informationskodnings labb
Jonathan Jogenfors och Niklas Johansson i kvantkryptolabbet. Thor Balkhed
Stora förhoppningar ställs till kvantdatorer och deras enorma beräkningskapacitet, för svåra optimeringsproblem, forskning kring veckning av proteiner, biomedicinska tillämpningar, tänkande datorer - ja mycket kan bli möjligt med framtidens kvantteknik.
Att bygga en kvantdator är ett av EU:s flagskeppsprojekt där de tävlar med de stora IT-jättarna som satsar stora resurser för att komma först. En närliggande teknik är kvantkryptering som av många anses som den ultimata datasäkerhetsmetoden.

Spjutspetsteknik

För de studenter som läser till civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik, Y-programmet vid LiU, har det länge funnits profiler inom både teknisk fysik och elektroteknik. Men från och med hösten 2020 finns det även en profil, fotonik och kvantteknologi, som kombinerar kunskaper inom teknisk fysik och elektroteknik.

Jan-Åke Larsson Foto Thor Balkhed– Det är en framtidsinriktad spjutspetsteknik där vi möter ett allt ökande intresse från de nuvarande studenterna, samtidigt som efterfrågan på kunskap inom fotonik och kvantteknologi blir allt större i högteknikföretagen, säger Jan-Åke Larsson, professor i Informationskodning.

Studierna löper tvärs igenom de två kunskaps- och forskningsområden som ligger som grund för dagens Y-program och är valbar för såväl nuvarande som nya studenter.

– Utbildningen kommer att ha stort fokus på modern optik och optoelektronik, men också på kvantmekanik, kvantkommunikation och experimentell fysik. Som på övriga civilingenjörsutbildningar vid LiU ingår också ett större projektarbete, säger Kenneth Järrendahl, professor i tillämpad optik.

Användbara kunskaper

Datasäkerhet och internetteknik är andra viktiga områden.
– Det här är en utbildning som en civilingenjör kommer att ha nytta av i flera branscher, som exempelvis inom datasäkerhet och kommunikation, men också om man arbetar med sensorteknik eller maskininlärning, säger Jan-Åke Larsson.

Vid LiU finns ett antal fullutrustade laboratorier, öppna för studenterna, exempelvis ett optiklabb, labb för kvantkryptering och optisk kommunikation liksom utrustning för beräkningar på en kvantdator.

– Vid två institutioner arbetar vi nu med att gå igenom våra respektive kurser i teknisk fysik och elektroteknik för att se vad som behöver uppdateras och ensas och några kurser kommer också att nyutvecklas. När två närliggande men separerade områden möts händer det mycket intressant, konstaterar Kenneth Järrendahl.