Madina Tlostanovas syn på forskningen och livet präglas av föränderlighet. Allting är i blivande, på väg att förändras till något annat. Hon ogillar stagnation och gränser och stör sig på stelbenthet.
–Ibland undrar jag vad jag gör inom universitetsvärlden. Här finns massor av byråkrati och små saker kan vara tungrodda.
Konstens roll som ögonöppnare
De senare åren har hennes forskning kommit att handla mer och mer om det som kallas ”art activism” eller ”artivism”. Enkelt uttryckt handlar det om konst som adresserar eller kritiserar olika sociala problem. Det ryska punkbandet Pussy Riot är ett exempel.
–Det viktigaste för ”artivismen” är att knuffa betraktarna ur deras bekvämlighetszon. Att få dem medvetna om samhälleliga problem och att få dem att agera, istället för att flyta med som döda fiskar.
Madina Tlostanova har intervjuat konstnärer från en rad post-sovjetiska länder, för att se hur de arbetar med konst och aktivism.
–I länder där staten inte tillåter medborgarna att uttrycka sig fritt, kan konst vara ett sätt att uttrycka motstånd. Konst kan inte förändra samhällen över en natt, men kan påverka människors sätt att se på världen och göra dem medvetna om olika frågor.
Jämfört med akademin är konstvärlden snabbfotad. Hon menar också att det inom konstens sfär finns tankar och kritiska reflektioner kring politik och sociala frågor, som på vissa håll saknas inom akademin.
Sökande bortom gränser – i forskning såväl som livsval
I världen kring konsten har Madina Tlostanova hittat ett utrymme där hon trivs. Kanske till och med hör hemma. Men hem och hemmahörighet är inga självklara begrepp för henne.
–Jag ser mig själv som en världsmedborgare. I Sovjet, senare Ryssland, tillhörde jag de etniska minoriteterna och passade aldrig in eller kände mig hemma. För mig handlar hemmahörighet om människor, inte platser.
Ändå finns det platser som triggar något inom henne. Som Kjettilberget i Linköpings trädgårdsförening. Dit tar hon utländska gäster för att titta på utsikten, och där träffas huvudpersonerna i en av hennes romaner.
–Jag gissar att en del av min fascination för Kjettilberget kommer från att jag vuxit upp ibland Kaukasusbergen. Det påminner om min barndoms berg, Elbrus. Egentligen gillar jag inte platta landskap.
Utanför fönstret strilar regnet fortfarande ned. Madina Tlostanova har förflyttat sig till soffan.
– Jag är alltid på väg, alltid i blivande. Att inte vara bunden till väggar eller stater ger frihet och en vidare syn på världen. Det har jag nytta av i forskningen. Att slå rot är inte för mig. Jag är mer av en fågel än ett träd.
Om Madina Tlostanova:
Bor: Linköping
Född: Moskva, uppvuxen i Kaukasus.
Publikationer: Har publicerat tio böcker, över 250 vetenskapliga artiklar samt två romaner.