01 april 2020

2019 års pris för bästa artikel i tidskriften Sociologisk forskning går till Erik Eriksson, forskare vid Centrum för kommunstrategiska studier (CKS).

Den vinnande artikeln, "Den egna erfarenhetens marknad: Om brukarinflytandearbete och kommodifiering av individers erfarenheter av psykisk ohälsa", tar avstamp i hur kända bloggare och influencers delvis livnär sig på att återge egna erfarenheter av psykisk ohälsa.

Frågan som lyfts vidare i artikeln är vad som händer när personliga vittnesmål om psykisk ohälsa blir en efterfrågad marknadsvara inom det arbete med brukarinflytande som bedrivs i den psykiatriska vården.

Erik Eriksson får priset med motiveringen: Artikeln bygger på ett gediget empiriskt underlag och identifierar och belyser en intressant utveckling vad gäller brukarinflytande i psykiatrin. Resultatet av studien bidrar till den sociologiska beskrivningen av samhällsutvecklingen i stort, men är dessutom högst relevant för hur man inom vårdsektorn (och liknande sektorer) lägger upp sitt arbete med brukarinflytande.

— Jag är överraskad och glad över utmärkelsen, jag kände faktiskt inte till den när jag blev uppringd av Sociologförbundets ordförande, säger Erik Eriksson. Som doktor i socialt arbete är det extra kul att få en utmärkelse från en annan disciplin än min egen.

— Vi har ett gott kollegialt samarbete på CKS, något som hjälpt mig att utveckla och förfina artikeln. Flera av mina kollegor har kommit med viktiga synpunkter och inspel under arbetsprocessen.

Torgny T. Segerstedts pris för bästa artikel i Sociologisk forskning har delats ut sedan 1995. Priset har fått sitt namn efter Sveriges första professor i sociologi.


Relaterat

Senaste nytt från LiU

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Kinga Barrafrem.

Ny forskning om hur sociala medier påverkar din privatekonomi

LiU-forskare leder ett nytt projekt för att undersöka hur vår identitet påverkar de ekonomiska beslut vi tar – särskilt när sociala medier spelar en allt större roll för finansiell information.