23 augusti 2018

Leah Mayo, postdoc vid CSAN, har tilldelats NARSAD Young Investigator Grant för perioden 2019-2021. Anslaget delas ut av Brain & Behavior Research Foundation.

Anslaget är högt ansett i forskarkretsar och har delats ut sedan 1987. Anslaget är tänkt att lyfta unga forskare i början av sin karriär och uppgår till totalt
$70 000 fördelat över två år.
Det är väldigt roligt att min forskning uppmärksammas på den internationella scenen, tillsammans med mina kollegor vars arbete jag länge haft som förebild. Ännu viktigare är att vårt forskningscentrum, CSAN som nu funnit under tre år, också visar att det är konkurrenskraftigt på högsta nivå. Det är väldigt roligt att ha varit en del av centret från början och allas hårda arbete nu uppmärksammas, säger Leah Mayo.
Forskningen som Leah Mayo får anslaget för fokuserar hur beteenden kopplade till stress och rädsla i vuxen ålder påverkas av att ha utsatts för trauma under barndomen.

– Vi är speciellt intresserade av endocannabinoid-systemet, en förmodad "stressbuffert", som genomgår massiv förändring under ungdomsåren och gör att individen är särskilt mottaglig för långvariga skadliga effekter av trauma under barndomen, förklarar Leah Mayo och fortsätter:
– Genom att förstå de mekaniska skillnaderna i stressbehandling hos dessa individer jämfört med friska hoppas vi på att belysa potentiella nya endocannabinoidrelaterade terapeutiska möjligheter.

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Manlig student vid dator

Lärarstudenter hjälper elever vässa sina texter

Skrivandecoach.se är en ny tjänst från Linköpings universitet som erbjuder individuell hjälp till elever på högstadiet och gymnasiet som vill förbättra sitt skrivande. Coacherna är lärarstudenter specialiserade på svenska och svenska som andraspråk.

Flagga på halv stång vid Linköpings universitet.

LiU flaggar på halv stång

Under onsdagen vajar flaggorna på halv stång på universitetets samtliga campus med anledning av den av den tragiska skolskjutningen i Örebro.

Manlig lärare simulerar undervisning inför lärarkollegor

Digitala simuleringar utvecklar lärares ledarskap

Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.