06 maj 2019

Matilda Strömberg, student som läser personal- och arbetsvetenskap på LiU, har valts till ordförande i Sveriges förenade studentkårer, SFS.

Matilda Strömberg, nyvald SFS-ordförande 2019– Jag har varit aktiv sedan jag började som student vid LiU. För mig är det här med att kunna påverka sin egen studietid och att förbättra studiesituationen för alla studenter väldigt viktigt. Nu vill jag ta steget och engagera mig ännu mer, säger Matilda Strömberg.

Hon har tidigare varit kårordförande i Consensus när hon läste medicinsk biologi och när hon sedan bytte bana till personal- och arbetsvetenskap blev hon aktiv i studentkåren StuFF. Hon är också aktiv som styrelseledamot i SFS.

– Så det här steget till ordförande känns naturligt, säger Matilda Strömberg.

De frågor hon kommer att prioritera som ordförande är bland annat psykisk ohälsa bland studenterna, resurstilldelningen inom akademin, förutsättningar för studenter att studera, utbildningskvalitet och studentinflytande.

Matilda Strömberg är vald på ett år, hon tillträder som ordförande den 1 juli och tar studieuppehåll för att ägna sig åt frågorna på heltid.