04 januari 2018

Företaget Sciss föddes i dyningarna efter katastrofen med rymdfärjan Columbia år 2003. LiU-alumnen Staffan Klashed ledde företaget de första 12 åren och idag säljer Sciss egenutvecklade planetarier och upplevelser över hela världen.

Den 1 februari 2003, vid slutet av sitt 28:onde uppdrag, förintades rymdfärjan Columbia vid återinträdet i jordens atmosfär. Sju rymdfarare omkom.

Dagen efter skulle demon av den första virtuella rymdresan visas i Paris.

Mjukvaran till den första demon var utvecklad av Staffan Klashed som ett examensarbete vid Linköpings universitet, utfört vid American Museum of National History i New York. Den 2:a februari fanns därför Staffan Klashed på plats i Paris tillsammans med museets chef för visualiseringar (Director of Astrovisualization) Carter Emmart.

– Jag hade slitit hårt för att få demon klar i tid och hade inte sovit på flera nätter. Carter Emmart talade på scenen medan jag satt bakom och fixade det sista för att få allt att fungera. Carter, som verkligen älskar rymden och var skakad av olyckan, började med att tända ljus för de sju omkomna astronauterna. Föreställningen som följde blev magisk, tårar rann nerför kinderna på flera i publiken, minns Staffan Klashed.

Uniview

I publiken i Paris satt bland andra vd för Silicon Graphics.
– Det var han som fick mig att tänka i termer av en produkt och ett företag. Silicon Graphics drog i oss, men det var det även andra som gjorde, berättar han.

Det som skilde mjukvaran, Uniview, från konkurrerande mjukvaror var att den kunde hantera skalor, både i tid och rum, från det minsta till det oändliga.

– Det var vi ensamma om, säger Staffan Klashed.

Staffan reste tillbaka till Norrköping och började arbeta tillsammans med professor Anders Ynnerman för att bygga upp det som skulle bli Visualiseringscenter. Under tiden åkte två blivande civilingenjörer i medieteknik, Per Hemmingsson och Martin Rasmusson, till naturhistoriska museet i New York och fortsatte utveckla mjukvaran inom ramen för sina respektive examensarbeten.

Startade Sciss

– När de kom hem vågade vi ta språnget och startade företaget Sciss. Att vi vågade beror nog också på den entreprenöriella miljön i Norrköping. Det fanns ett sug efter allt det nya, säger Staffan Klashed.

Till en början handlade företagandet om att utveckla och sälja Uniview till planetarier, om att skapa relationer och att hålla leveranstider.

– Vi blev underleverantörer till ett antal stora bolag och hängde med på deras tillväxtresa, säger han.

Men livet som underleverantör blev allt knepigare och idén föddes att ta fram en egen teknik för planetarier.

2012 byggde de sitt första egna planetarium med sin ColorSpace-teknik på en high school utanför New York, med hjälp av Carter Emmarts kontakter. Sedan öppnades dammluckorna.

– Vi sålde planetarier till städer och länder som Macao, Vancouver och Malta och företaget växte snabbt.

2015 lämnade Staffan Klashed bolaget efter 12 år som vd och lämnade över till Johan Sköld. Idag finns SCISS teknik ColorSpace theater på fler än 150 science centers runtom i världen, exempelvis hos NASA och ESA liksom på planetarier som Hayden Planetarium i New York, planetariet i Moskva och California Academy of Sciences i Kalifornien.

Känslan och erfarenheten från den allra första demovisningen har drivit Staffan Klashed vidare mot nya satsningar, denna gång på VR, virtuell verklighet.

– Jag vill erbjuda människor häftiga upplevelser som berör, säger han.

Artikeln är publicerad i LiU Magasin nr 3 2017

LiU forskning

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.