13 december 2018

Kinga Barrafrems avhandling inom beteendeekonomi anses så framstående att den tilldelas Wallanderstipendiet.

I år har 20 doktorer tilldelats Wallanderstipendier för avhandlingar inom nationalekonomi, företagsekonomi och ekonomisk historia. Kinga Barrafrems (tidigare Kinga Posadzy) avhandling om beteendeekonomi från 2017 handlar om hur ekonomiska och sociala faktorer påverkar beslutsfattande i risksituationer.

Stipendiet på drygt 1,7 miljoner kronor möjliggör tre års heltidsforskning. För närvarande forskar Kinga Barrafrem om hur man fattar finansiella beslut, varför man ibland undviker det samt hur man kan bli hjälpt att fatta bättre ekonomiska beslut.

Till avhandlingen:
Social and Economic Factors in Decision Making under Uncertainty: Five Essays in Behavioral Economics