23 november 2017

LiU Game Conference, tidigare LiU Game Awards, har vuxit konstant sedan starten för åtta år sedan. Från att vara ett litet studentevent med ett 15-tal deltagare, hade man i år omkring 850 besökare.

- Vi hade ett fullspäckat program i år, bland annat tre internationella föreläsare från spelbranschen som flugit hit från USA, och flera forskare från Linköpings universitet. Det är häftigt att vi kunnat kombinera spelforskning med akademisk forskning, säger Tomas Ahlström, projektledare för LiU Game Conference, och innovationsrådgivare vid LiU Innovation.

På torsdagen fylldes Kårhuset Kollektivet i Linköping med allt från entusiaster och studenter som själva utvecklar spel, till personer från spelindustrin som har intresse av spelteknologi och spelmetoder.

- Fokus ligger på att skapa möten, och att inspirera. Här har vi lyckats samla allt från förstaårsstudenter till tunga bolag. De möten som uppstår dem emellan är mycket spännande.

Under dagen kunde besökarna ta del av en företagsmässa och en spelutställning, och det erbjöds flertalet föreläsningar med en avslutande paneldebatt som diskuterade framtiden för svensk spelindustri. En av dem som äntrade scenen under dagen var Fredrik Heintz, universitetslektor vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet. Han var där för att prata om hur långt vi kommit inom området artificiell intelligens, hur det påverkar samhället och hur framtiden ser ut.

-Det vi troligen kan komma att se framöver är en strid ström av allt mer sofistikerade och avancerade lösningar på specifika problem. Artificiell intelligens kan hjälpa till att ge bättre beslutsstöd inom till exempel sjukvården och till olika former av beslutsfattare inom företag och offentlig förvaltning. Den kan också bidra till att göra processer inom stora organisationer mer effektiva, inom områden som till exempel kundtjänst och logistik, säger han.

Fredrik Heintz ser också hur artificiell intelligens kommer att förändra vårt sätt att transportera oss i framtiden.

- Det kommer utvecklas självkörande fordon av olika slag, och om 20 år finns det kanske inga mänskliga förare kvar, det kanske till och med kommer att vara förbjudet. Säkerheten och kvalitén kommer att  bli bättre, och nästa steg kan bli att man prenumererar på en transporttjänst, snarare än att äga en bil, vilket kommer göra det möjligt att optimera trafikflödet i en stad.

Andra talare var bland annat Nathalie Ek, som studerat till civilingenjör i medieteknik vid LiU, och som också är tidigare Counter Strike-proffs - numera anställd vid företaget DICE i Stockholm som arbetar med spelutveckling, Tara Rueping som arbetat för Telltale games och Jim Brown som arbetar för Epic Games.

Under dagen avgjordes också den årliga tävlingen LiU Game Award, en tävling för de som studerar spelprogrammering vid LiU. Av ett 50-tal anmälda projekt blev tio finalister uttagna, och den som juryn, bestående av branschfolk, utsåg till vinnare var Måns Gezelius, som studerar till civilingenjör i datateknik vid LiU, med spelet Dragons Crypt. Förstapriset, som delades ut av LiU holdings VD Johan Lilliecreutz, var 20 000 kronor.

På andra plats kom Peter Arvidsson med spelet Among the wild, och på tredje plats Rasmus Johns och Adam Nyberg med spelet Zoocontrol.

LiU Game Conference arrangeras av Linköpings universitets innovationskontor, LiU Innovation, tillsammans med konsultföretaget HiQ.