09 december 2019

Linköpings universitet är en av de utförande partnerna i Trafikverkets satsning på transportekonomi. Satsningen ska bidra till framtidens hållbara transporter och får en budget på minst 12 miljoner kronor per år.

Trafikverket önskar flera verktyg och ny kunskap för att kunna bidra till framtidens hållbara transporter. Utförande parter i satsningen inom transportekonomi är LiU, KTH och Örebro universitet, liksom Ramböll, VTI, Sweco och WSP.

Satsningen koordineras från VTI i Stockholm och en första ansökningsomgång har just avslutats.

– Det kom in 34 skisser till ansökningar, efter en första utvärdering kommer ett antal av dem att få skicka in en fullständig ansökan. Förhoppningsvis kommer de första projekten att beviljas i slutet av året, säger Joakim Ekström, lektor vid Avdelningen Kommunikations- och transportsystem, KTS, och LiU:s representant i programrådet.

Forskarna vid KTS är i första hand experter på modellering av trafiksystem och är med i ett par av ansökningarna. Projekten ska utföras i samarbeten mellan flera av huvudutförarna, men även forskare från annat håll kan vara engagerade i projekten.

Forskning

Senaste nytt från LiU

Nätverk för att mäta enighet bland forskare växer

2023 gick LiU med i ett världsomspännande försöksprojekt för att mäta hur eniga forskare är i brännande vetenskapliga frågor. Efter ett lyckat test har antalet lärosäten som anmält intresse mer än fördubblats. Samtidigt har projektet sina kritiker.

Jonatan Forslund och Emma Lundberg står vid ett bord och tittar på materialprover.

Hundratals material – i ett och samma rum

I Linköpings universitets eget materialbibliotek finns möjlighet att lära sig mer om olika material, dess egenskaper – och hur de känns. Med över 1500 prover samlade i ett och samma rum ger det LiU:s studenter en stor fördel.

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.