08 maj 2018

Nu kan man lyssna till Linköpings studentsångare på Spotify. I ett nysläppt album framför manskören några av de nyskrivna bidragen till manskörens tävling Composition Award 2016 för kvinnliga tonsättare.

Linköpings studentsångare
Hur kan en manskör som Linköpings Studentsångare bredda sin repertoar med något så ovanligt som nyskriven musik av kvinnliga kompositörer?
Kören utlyste därför en tävling, Composition Award 2016, enbart för kvinnliga tonsättare.
Sexton kompositörer från fem världsdelar nappade på utmaningen att skriva musik just för manskör.
- Kvalitén på bidragen var över förväntan, kommenterar körens dirigent Christina Hörnell och till lika universitetets director musices.

Fem av tävlingsbidragen kan man nu lyssna till på ett nysläppt album på Spotify.
Linköpings Studentsångare framför som först spår finländska tonsättaren Cecilia Damströms verk At Teasdale´s, som för övrigt också står på programmet för årets Akademisk festkonsert den 15 maj i Missionskyrkan.

Hur gjorde ni urvalet?
Christina HörnellChristina Hörnell Foto: Peter Holgersson AB- De första fyra styckena är vinnarbidragen, det femte är ett verk som kören fastnat för, säger Christina Hörnell.

På det nya albumet, med titeln Linköpings Studentsångare/Composition Award 2016 kan man utöver Cecilia Damströms bidrag – som tog hem tävlingens förstapris – höra den svenska tonsättaren Maria Löfbergs komposition Sing!, sydafrikanska Laura Stevens The way we go, den danska kompositören Hanne Tofte Jespersen bidrag Going to heaven samt den estniska tonsättaren Mari Amors stycke Light and silence.

Blir det någon ny utlysning av Composition Award?
- Det gav verkligen mersmak, så det räknar vi med, säger Christina Hörnell.
Det får dock skrivas på framtiden, först är det en helt annan tävling som gäller.
- Öppen för körens nuvarande och tidigare medlemmar. Vi vill få fram nyskrivna serenader. Det ska bli spännande att höra hur nutida serenader låter, säger Christina Hörnell.

Albumet på Spotify (gratis lyssning men kräver inlogg)

Tidigare artikel på LiU Nyheter om Composition Award 2016