12 oktober 2018

Intressant, lärorikt och ett minne för livet. Athanasios Papageorgiou tycker att en stipendieresa till USA utvecklat både hans forskning och undervisning på LiU.

man vid skrivbord med dator
Svenska universitet har mycket att lära av amerikanska, men allt är inte bättre, tycker Athanasios Papageorgiou. Foto: Mikael Sönne

Bland världens främsta

Athanasios Papageorgiou är en av de första doktoranderna vid IEI som fått stipendium för att delta i forskning vid ett utländskt universitet. I våras tillbringade han två och en halv månad vid Georgia Institute of Technology – kort Georgia Tech – i Atlanta, ett av världens främsta universitet inom flygteknik.

Athanasios forskar om konstruktionsoptimering för flygindustrin – så kallad MDO – och Saab är en flera flygplanstillverkare som bidrar till Georgia Techs forskningscentrum ASDL.

- Professorn som leder centret är en av de absolut främsta forskarna i hela världen, extremt upptagen. Men jag hann i alla fall säga hej och hejdå och kort presentera vad jag arbetar med. Det var förstås väldigt inspirerande, säger han.

Viktig input till artikel

Rent praktiskt arbetade Athanasios med ett ett-årigt mastersprojekt, Grand Challenge, som bland annat sponsrats av Saab. Han skrev också en vetenskaplig artikel, som delvis bygger på erfarenheterna från USA.

poster mastersarbetePostern för det projekt som Athanasios arbetade med.

- Jag hade kunnat skriva den i Sverige också, men nu blev den totalt annorlunda. Jag fick en massa synpunkter och input från amerikaner som jag aldrig fått hemma i Linköping. Det blev inte nödvändigtvis bättre, men annorlunda.

Hur skiljer sig forskningen i USA jämfört med i Sverige?

- En skillnad är att doktoranderna i USA är mer fristående och självständiga. Det kan nog ofta vara bra för forskningen, men gör också att osäkerheten blir större. I Sverige finns en viss trygghet, medan en doktorand i USA själv måste söka pengar hela tiden, säger han.

- En annan skillnad är att man skriver betydligt färre artiklar, kanske bara någon enstaka eller inte ens någon under tiden som doktorand. Kanske beror det på det starka rykte som många universitet har. Det räcker med att säga att man kommer från ett visst lärosäte, man behöver inte alltid visa upp vad man skrivit.

Idéer till undervisningen

Än mer än forskningen tycker Athanasios att USA-resan påverkat hans undervisning. Sedan han kom hem i maj har flera kurser utvecklats med erfarenheter från Atlanta. Inte minst gäller det vikten av att presentera forskningsresultat på ett tilltalande sätt. En poster på Georgia Tech är något helt annat än en poster på LiU, till exempel.

Georgia Tech, Atlanta, USACampusområdet på Georgia Tech.

- Det var verkligen slående, hur mycket kraft man lägger vid effektfulla presentationer. Det finns en helt annan tradition av att sälja och marknadsföra det man håller på med.

- Det här tror jag att vi kan bli mycket bättre på i Sverige.

Upplevde södra USA

Vid sidan av tiden på universitetet fick Athanasios också chansen att upptäcka Atlanta och delstaten Georgia. Även om han arbetade mycket, var veckosluten lediga och några gånger tog han någon extra dag ledigt.

- Södra USA är speciellt och inte en del som turister normalt sett besöker. Några gånger hyrde jag en bil och åkte bland annat till Savannah, där filmen Forrest Gump spelades in. En mycket speciell stad.

IEI:s resestipendier för forskarstuderande infördes 2016 och ger maximalt 50 000 kronor till tio stipendiater varje år. Athanasios Papageorgiou uppmanar alla som har chansen att söka.

Athanasios tips till andra doktorander:

• Var flitig! Utnyttja tiden för att lära dig mer, knyta kontakter och göra saker du inte kan göra hemma.

• Men var ledig också. . . Passa på tillfället att uppleva ett annat land och en annan kultur.

• Synka resan med olika kurser du vill läsa. Jag gick tyvärr miste om en del poäng då vissa kurser redan var i gång när jag kom till USA.

• Var aktiv! Utgå inte från att alla spontant ska visa runt och berätta vad de håller på med. Ibland måste du ta initiativ och fråga.

• Kolla så att det finns något projekt som du arbeta med. Då blir det mycket lättare att komma in i verksamheten.

• Ta chansen! Att arbeta vid ett utländskt universitet är en fantastisk möjlighet och väldigt berikande.

Här kan du läsa mer om  stipendiet (intranät, inloggning behövs)

Här finns mer information om Georgia Tech och labbet ASDL.

Och här en länk till information om forskarutbildning vid IEI.

Fotnot: Athanasios Papageorgiou disputerade 2019 med avhandlingen Design Optimization of Unmanned Aerial Vehicles: A System of Systems Approach.