03 november 2019

​Under hösten 2020 planerar LiU-forskaren Ola Leifler att anordna ett spel med omkring 100 deltagare som ska ge insikter om vad klimatförändringarna kommer att innebära.

Magnus Persson och Ola Leifler förbered ett speltest. David Isaksson

På grund av coronapandemin kommer The Climate change megagame att genomföras online den 21 november.

Följ det live här .

I en hörsal på Linköpings universitet lägger Ola Leifler och Magnus Persson ut orange ”behovskort” på olika bord. På borden står skyltar med östgötska ortnamn som Fornåsa, Motala och Borensberg.

Det som pågår är ett första speltest av det ”Megagame om klimatförändringarna” som kommer att spelas i Linköping under en dag i april nästa år. Ola Leifler är forskningsledare och Magnus Persson är projektledare och spelskapare för denna första version.

– Ett ”megagame” är ett storskaligt brädspel med upp till hundratals deltagare, förklarar Ola Leifler, som är lektor på institutionen för datavetenskap på Linköpings universitet.

Utspelar sig i Östergötland

”Megagame om klimatförändringarna” utspelar sig i Östergötland. Det börjar 2020 och kan komma att hålla på ända fram till 2100. Deltagarna spelar olika lokala aktörer, som politiker och representanter för näringslivet. Minst hälften av deltagarna kommer att spela lokalbefolkningen. När klimatet förändras ställs de inför nya situationer och måste fatta svåra beslut.

Ett syfte med spelet är att få deltagarna att reflektera kring vad som krävs för att ställa om tillvaron i samband med klimatförändringarna. Vi vill också veta mer om beslutsfattande i en framtid som kännetecknas av ett osäkert klimat. Osäkerheten gäller inte bara det fysiska klimatet, utan också det politiska, där saker som flyktingströmmar, matbrist och vattenbrist kan påverka, säger Ola Leifler.

En tanke med forskningsprojektet är att ta reda på om ett megagame är ett bra sätt att förmedla kunskap om klimatförändringarna.

– Jag hoppas att spelet i framtiden ska kunna bli en kurs här på LiU.

Det är första gången som ett megagame används i forskningssammanhang på Linköpings universitet.  Ola Leifler vill se om det fungerar att studera beslutsfattande med hjälp av den här typen av spel.

– Får de som spelar någon känsla för vad klimatförändringarna innebär? I projektet har vi experter som har tidigare studerat hur man fattar beslut i simulerade världar.

Söker frivilliga

Ola Leifler ser gärna att representanter för näringsliv, kommuner och institutioner i Östergötland deltar i spelet.

– Vi har kontakt med företag i regionen och hoppas att de vill vara med, säger han.

För att beskriva klimatförändringarna har Ola Leifler och Magnus Persson hjälp av SMHI. De använder expertmyndighetens data för att simulera klimatförändringarna i spelet.

Eftersom upp till 100 personer kommer att delta i ”Megagame om klimatförändringarna” letar Ola Leifler och Magnus Persson efter personer som vill spela hösten 2020 eller vara speltestare innan dess.

– Den som är intresserad av att vara med kan kontakta mig, säger Ola Leifler.

Exakt hur spelet kommer att se ut är ännu inte klart. Det speltest som Ola Leifler och Magnus Persson förbereder, där ett tiotal personer kommer att delta, är ett första försök att se hur idéerna fungerar i praktiken.

– Vi vill veta om vi utformat spelet rätt. Det är därför vi bjuder in folk att spela. Det betyder också att den som tycker att ”Megagame om klimatförändringarna” låter spännande har möjlighet att stiga in i projektet redan nu, säger Magnus Persson.

LiU söker speldeltagare

Ola Leifler universitetslektor på IDA

Foto David Isaksson

Tre frågor till forskningsledaren Ola Leifler

Vad är ”Megagame om klimatförändringarna"?

– Hösten 2020 kommer omkring 100 personer att samlas här i Linköping för att spela ett megagame, ett storskaligt brädspel. Deltagarna kommer att spela olika aktörer i Östergötland. De fattar beslut allt eftersom klimatförändringarna ändrar förutsättningarna för vårt samhälle.

– Det här är ett forskningsprojekt om bland annat pedagogik. Ett av syftena är att ta reda på om ett megagame är ett bra sätt att ge insikter om vad klimatförändringarna kommer att innebära.

Vem får vara med och spela?

– Vi söker både speldeltagare och personer som vill hjälpa till på andra sätt. De som spelar får gärna vara representanter för Östergötlands kommuner, regionen eller näringsliv. Men studenter eller vem som helst som är intresserad kan vara med. Vi söker även spelare till de speltest vi kontinuerligt gör fram till april nästa år.

– Till projektet behöver vi också illustratörer och sponsorer. Kontakta gärna oss om du är en sådan.

Jag vill vara med. Hur anmäler man sig?

Skriv ett mejl till mig och berätta kort vem du är. Du når mig på ola.leifler@liu.se.