28 november 2018

Projekt HyPhOE – Hybridelektronik baserad på fotosyntetiska organismer – har haft upptaktsmöte. Där delade ingående grupper med sig av kunskaper och planerade gemensamma strategier.

The Project HyPhOE – Hybrid Electronics based on Photosynthetic Organisms - financed in the call H2020-FETOPEN-2016-2017Horisont2020-projektet HyPhOE vill hitta ett sätt att använda växter, alger och bakterier för att tillverka elektroniska material och apparater. Projektet leds av Laboratoriet för organisk elektronik (LOE) vid LiU, Campus Norrköping och dess forskargrupp Elektroniska växter under ledning av Eleni Stavrinidou.

Förutom forskarna vid LOE deltar Umeå Plant Science Center, Sverige, University of Bari, Italien samt Institut Polytechnique i Bordeaux och University Paris Diderot, båda i Frankrike.

Nyhetsartikel: 3,3 miljoner euro till elektroniska växter

EU/CORDIS om projektet