03 maj 2018

– Besöksnäringen är en del av samhällssystemet och ett sätt att bygga attraktiva samhällen. Platser med bra besöksnäring har bättre samhällsservice och höjer attraktiviteten för platsen, säger Ulrika Nisser, projektledare på Tillväxtverket.

Hon var en av deltagarna i workshopen ”Kunskapsutveckling i besöksnäringen” som hölls vid Centrum för kommunstrategiska studier, CKS vid Linköpings universitet. Där pågår en forskningsstudie om hur kunskap utvecklas och sprids inom besöksnäringen som leds av Josefina Syssner, forskare vid CKS. Workshopen var en del av projektet och samlade forskare, experter, strateger och praktiker från kommuner, regioner, universitet samt Tillväxtverket och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). 

Fåmansföretag driver utvecklingen i kommunerna

Studien finansieras av Tillväxtverket. Turism- och besöksnäringen är en av de sektorer som växer i Sverige och anses ha stor potential. Ulrika Nisser talar om ett paradigmskifte: att många kommuners näringslivsutveckling kommer att drivas av enmans- och fåmansföretag som är inriktade på upplevelsekonsumenter med hög levnadsstandard och där resandet är en statusmarkör.

Kommunerna behöver förstå de nya behoven och se hur besöksnäringen kan komplettera och i vissa fall ersätta industrinäringar. Besöksnäringen är en internationell marknad och vi i Sverige kan starta besöksmål utifrån våra naturresurser och locka dem som är beredda att betala, säger Ulrika Nisser.

Den ”omvända exporten” växer redan. Under förra året ökade utländska övernattningar i Sverige med 4 procent under 2017.  Totalt sett ökade alla gästnätter i Sverige med 1,2 miljoner fler gästnätter under 2017 jämfört med föregående år. Av denna ökning stod utländska gäster för 53 procent eller 650 000 gästnätter, enligt statistik från Tillväxtverket.

Behovet av kunskap är stort

Besöksnäringen skapar arbetstillfällen, men kopplar också till lokal utvecklingspolitik, hållbar konsumtion, samarbete och samordning på lokal, regional och nationell nivå. Vem gör vad? Hur lär vi oss av goda exempel? Hur kan vi koppla ihop offentliga aktörer och privata företagare? Och hur utvecklas kunskap i besöksnäringen?

Kajsa Åberg är turismstrateg vid Region Västerbotten och disputerade i höstas vid Umeå universitet med avhandlingen ” ’Det där klarar vem som helst' - Nordiska perspektiv på kompetens inom turismsturism”.

–Det finns en myt om att man inte behöver kunna något inom turism för att jobba i besöksnäringen. Därför är det viktigt att prata om synen på kunskap inom turismen och diskutera hur man använder den när näringen professionaliseras, säger Kajsa Åberg, som presenterade sin forskning vid workshopen.

Besöksnäringen viktig i lokal utveckling

Kunskapsbehoven uppstår bland annat inom styrning och processledning. Inom forskningsprojektet görs en kartläggning av hur regionala organisationer som jobbar med besöksutveckling skriver fram kunskap och kunskapsutveckling i sina officiella dokument, men också vilka aktörer inom besöksnäringen som delar kunskap med varandra.

I vår forskning om lokal utveckling har vi lagt märke till två saker. Dels lyfts besöksnäring fram som allt viktigare i många kommuner, dels är det många som uppmärksammar betydelsen av innovation och kunskapsutveckling. I det här projektet får vi lägga ihop dessa båda perspektiv och det är väldigt spännande, säger Josefina Syssner.

Kontakt

Vår forskningsmiljö

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.