07 juni 2018

Vårens utbytesdagar i Wien gav Maria Bergström, doktorand vid ISV och Avdelningen för arbetsterapi (AT), inspiration till den egna forskningen. Tack vare ett stipendium från European League Against Rheumatism (EULAR) har Maria fått inblick i verksamheten vid Medicinska universitetet i Wien. – Jag har med egna ögon fått se hur arbetsterapeuters arbetssätt skiljer sig åt i Europa.

– Det gick väldigt snabbt. En vecka efter det glädjande beskedet att jag fått stipendiet satt jag på flyget till Wien, säger Maria.

Maria deltar sedan ett par år tillbaka i ett mentorsprogram och har professor Tanja Stamm som sin mentor. Tanja Stamm är en framstående professor inom arbetsterapi och reumatologi vid Medicinska universitetet i Wien. Under en konferens i Madrid förra sommaren sammanstrålade Maria med sin mentor. Maria fick då tipset om att söka EULAR:s stipendium.

Intensiva dagar i Wien

De hade gjort ett gediget schema för Maria under de tre dagarna hon var i Wien. Hon fick inblick både i Medicinska universitetets arbetsterapiforskning och den kliniska miljön på sjukhuset i Wien. Väl på plats blev det en rivstart.

– Så snart jag satte ner resväskan fick jag delta i en diskussion om klassificering.

Maria på Rehabiliteringscenter Peterhof i Baden.Maria på Rehabiliteringscenter Peterhof i Baden.

En av dagarna följde hon med en doktorand som samlade data till en registerstudie på ett rehabiliteringscenter. Maria deltog också i ett doktorandseminarium.

– Det var spännande att vara med på ett av deras doktorandseminarier där flera olika professioner var representerade. Förutom arbetsterapeuter ingick fysioterapeuter, läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Under seminariet presenterade en sjuksköterska sin magisterstudie om e-hälsa.

Maria och doktoranden Maisa Omara på Medicinska universitetet i Wien.Maria och doktoranden Maisa Omara på Medicinska universitetet i Wien.

Maria fick också sitta med under flera patientbesök vid sjukhusets reumatologiska klinik. Patienterna mötte ett team där en arbetsterapeut, en sjuksköterska och en postdoc ingick. Arbetsterapeuternas arbetssätt skiljde sig markant från det Maria är van vid från Sverige.

– Jag reagerade på att medicinering gällande andra områden hade huvudfokus och att lite utrymme fanns för bedömning, åtgärder och uppföljning. Jag saknade också fokus på prevention, dvs. förebyggande åtgärder.

Doktorandprojekt om reumatisk sjukdom

Maria har varit doktorand vid ISV och Avdelningen för arbetsterapi sedan november 2016 och hon räknar med att ha sitt halvtidsseminarium under våren 2019. Under totalt fem år arbetar Maria med ett doktorandprojekt om personer med reumatisk sjukdom – reumatoid artrit (RA).

Maria på sitt arbetsrum i Norrköping.Maria på sitt arbetsrum i Norrköping.

Marias huvudhandledare är Mathilda Björk vid AT.
Biträdande handledare: Åsa Larsson Ranada vid AT och Annette Sverker vid Avd. Socialt arbete.

Läs mer om Maria och hennes doktorandprojekt