27 oktober 2017

En uppsats om samverkan i gymnasieskolan är Årets kommunuppsats. Författaren och masterstudenten i statsvetenskap Ann Jansson belönas med 20 000 kronor.

Studentmössor, björklöv och allmän trängsel vid studentutspring

Varje år bjuder Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, in till en uppsatstävling där det vinnande bidraget koras till ”årets kommunuppsats” vid Linköpings universitet. Tävlingen har funnits i många år som ett sätt att uppmuntra studenter vid LiU till att skriva kommunrelevanta uppsatser.

I år fick juryn in 36 tävlingsbidrag och årets vinnare heter Ann Jansson som avslutade masterprogrammet i statsvetenskap i våras vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI). Uppsatsen Gymnasieskolan i samverkan – Mellankommunal samverkan och dess effekter i den lilla kommunen beskriver och förklarar hur samverkan kan vara en strategi för små kommuner att organisera utbildning i gymnasieskolan. Ann Jansson har fokuserat på mellankommunala samarbeten i form av gymnasieförbund och diskuterar hur de mellankommunala samarbetena utifrån resurs- och demokratiperspektiv och hur dessa aspekter samspelar eller står i motsättning till varandra. Handledare för uppsatsen var Bo Persson, universitetslektor, Statsvetenskap.

Vinnaren utses av CKS styrelse och motiveringen till årets vinnare lyder:

”Det här är en i hög grad kommunstrategiskt relevant uppsats som har kvaliteter i genomförande och teoretisk förankring. CKS/ …/hoppas att uppsatsen ska bidra till en fortsatt diskussion om hur samverkan kan vara ett sätt för små kommuner att lösa utbildningsuppdraget i gymnasieskolan.”

Porträtt av Ann JanssonAnn Jansson, masterstudent i statsvetenskap vid IEI, skrev Årets kommunuppsats 2017. Hon belönas med 20 000 kronor för uppsatsen "Gymnasieskolan i samverkan – Mellankommunal samverkan och dess effekter i den lilla kommunen".

Läs mer om tävlingen

Relaterat innehåll