27 oktober 2017

En uppsats om samverkan i gymnasieskolan är Årets kommunuppsats. Författaren och masterstudenten i statsvetenskap Ann Jansson belönas med 20 000 kronor.

Varje år bjuder Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, in till en uppsatstävling där det vinnande bidraget koras till ”årets kommunuppsats” vid Linköpings universitet. Tävlingen har funnits i många år som ett sätt att uppmuntra studenter vid LiU till att skriva kommunrelevanta uppsatser. 

I år fick juryn in 36 tävlingsbidrag och årets vinnare heter Ann Jansson som avslutade masterprogrammet i statsvetenskap i våras vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI). Uppsatsen Gymnasieskolan i samverkan – Mellankommunal samverkan och dess effekter i den lilla kommunen beskriver och förklarar hur samverkan kan vara en strategi för små kommuner att organisera utbildning i gymnasieskolan. Ann Jansson har fokuserat på mellankommunala samarbeten i form av gymnasieförbund och diskuterar hur de mellankommunala samarbetena utifrån resurs- och demokratiperspektiv och hur dessa aspekter samspelar eller står i motsättning till varandra. Handledare för uppsatsen var Bo Persson, universitetslektor, Statsvetenskap.

Vinnaren utses av CKS styrelse och motiveringen till årets vinnare lyder:

”Det här är en i hög grad kommunstrategiskt relevant uppsats som har kvaliteter i genomförande och teoretisk förankring. CKS/ …/hoppas att uppsatsen ska bidra till en fortsatt diskussion om hur samverkan kan vara ett sätt för små kommuner att lösa utbildningsuppdraget i gymnasieskolan.”

Kontakt

Läs mer om tävlingen

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.