28 juni 2018

Svensk flygforskning samlar sig nu i ett gemensamt centrum, SARC - Swedish Aeronautic Research Center. Värdar för centrumet är Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid LiU. Högsta prioritet är en gemensam forskarskola.

SARC, som nyligen invigts med en gemensam start på Linköpings universitet och Flygvapenmuseum, har en budget på 12 miljoner kronor under fyra år. Finansieringen kommer från Innovair, en av de första av regeringens strategiska forskningssatsningar.
Innovair får sin finansiering från Vinnova och Försvarsmakten.

Pengarna ska användas för att driva centrumet men också för att starta ett antal gemensamma aktiviteter, bland annat en forskarskola.

Stärkt samarbete

– Målet är att stärka det akademiska samarbetet ytterligare. Vi vill agera gemensamt mot finansiärerna liksom mot internationella samarbetspartners. Samarbetet ska stärkas mellan våra olika forskningsområden liksom med industrin, säger Dan Henningson, professor vid KTH och centrumets föreståndare under startåret 2018.

Speciellt ska forskningscentrumet också vara en arena för att stärka det akademiska samarbetet med exempelvis Brasilien och Storbritannien.

Dan Henningson påpekar också att en del av Sveriges konkurrenskraft inom flygområdet ligger i att hela innovationskedjan finns intakt, från grundforskning till produkter ut på marknaden. Ett ökat akademiskt samarbete kan stärka konkurrenskraften ytterligare.

Det förbättrade samarbetet har redan givit resultat. I en debattartikel i Dagens Nyheter i början av juni påpekar forskare från de tre universiteten att mellanlandningar är ett effektivt sätt att minska flygets utsläpp, och ett miljömässigt bättre alternativ än en flygskatt.

– Den artikeln skulle vi inte ha kunnat skriva för ett år sedan, säger Dan Henningson.

Föreståndarskapet cirkulerar

Uppgiften som föreståndare ska cirkulera årligen mellan Dan Henningson, KTH, Tomas Grönstedt, Chalmers, och Petter Krus, LiU. Ordförande i styrelsen för SARC är Innovairs programdirektör Anders Blom, FOI, som vid invigningen gav sin syn på varför ett flygforskningscentrum behövs:

SARC ska vara en arena för akademisk flygforskning i Sverige, öppen för alla intresserade aktörer inom akademin. Centrumet ska stödja och underlätta relationerna med andra aktörer inom flygets innovationssystem och även vara en stark akademisk röst i internationella samarbeten, inom och utom EU.

– Centrumet behövs också för att garantera kompetensförsörjningen inom några av flygets högst prioriterade områden, sa Anders Blom.

Höga förväntningar

Förväntningarna från Innovair är höga, SARC ska:
• Verka för att ta fram konkurrenskraftiga utbildningsprogram på alla nivåer.
• Etablera kontakt med alla relevanta aktörer och formera starka samarbeten. Även skapa team som i samarbeten kan konkurrera om forskningsmedel på EU-nivå.
• Arbeta tillsammans med klusterledare från Saab och GKN (tidigare Volvo Aero, sålt till brittiska GKN) och organisera träffar mellan aktörerna i respektive kluster.
• Bidra med forskningsöversikter och föreslå prioriteringar i kommande flygforskningsprogram. (NFFP, Nationellt flygtekniskt forskningsprogram är nu inne på sin sjunde etapp 2017-2022, där de i en första utlysning har fördelat 180 miljoner kronor)
• Vara engagerade i Innovairs internationella aktiviteter.

Talade och gratulerade vid invigningen gjorde även Stefan Andersson från Saab i Linköping, Patrik Johansson från GKN i Trollhättan, Per-Olof Brehmer, prefekt vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling vid LiU och Carl Rosén från Näringsdepartementet.

Efterlängtad satsning

Invigningen av SARC samlade ett hundratal personer från akademi, industri och försvarsmakten, liksom forskare från Brasilianska universitet och samarbetspartners. Den tvådagars workshopen fortsatte sedan med diskussioner kring såväl forskarskolan som gemensamma projekt och industriella samarbeten.

– Centrumet är efterlängtat. Vi hoppas att det ska ge en bättre struktur för forskningssamverkan i Sverige, speciellt vad gäller skapandet av ett nätverk för doktoranderna. Det är naturligtvis roligt att det är LiU som står värd för centrumet, säger Petter Krus, professor vid Avdelningen fluida och mekatroniska system, som tillsammans med sina kollegor vid avdelningen arrangerat den första SARC-workshopen.

Petter Krus kommer också att ta över som centrumets föreståndare under 2020.

Kontakt

Flygforskning vid LiU

transparent bild, platshållare

SARC

SARC är ett svenskt flygforskningscentrum som har skapats för att uppmuntra nationell samordning och anpassning av akademisk forskning inom flygindustrin.

Nyheter

Autonom el-flygplan med solcellerna på flygplanets vingar.

Midsummers donation av solceller driver studentprojekt framåt

I ett samarbete mellan Linköpings universitet och Midsummer, en svensk tillverkare av tunnfilmssolceller, har solceller donerats för att driva fram studentprojekt inom avancerad flygteknik.

Neil Lagali och Svjetlana Stekovic

Årets kvinnliga förebild inom flygteknik

Under Rymdtekniska Föreningens årsmöte 2022 tilldelades Svjetlana Stekovic diplomet “Årets kvinnliga förebild inom flygteknik” för sitt arbete inom flygteknik.

Tre män i kostym som ser glada ut, två va dem har precis fått medalj.

Thulinmedaljen i guld till Petter Krus

"Tillsammans med övriga högskolor och universitet skapar Petter Krus förutsättningar för Sverige att ligga i framkant av forskningen inom flygtekniska områden. Petter Krus har därmed gjort sig synnerligen förtjänt av Thulinmedalj i guld."

Senaste nytt från LiU

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.

Två kvinnor inomhus

Dold marknad för barnavård i nytt ljus

Under 1900-talet fanns en marknad i Sverige där barn föddes och vårdades mot betalning. Forskarna Johanna Sköld och Johanna Sjöberg avslöjar hur kommersiella förlossningshem och barnpensionat fungerade parallellt med välfärdsstatens framväxt.

Två män i laboratorium.

Han fick se sitt studentprojekt skjutas ut i rymden

I våras blev han färdig civilingenjör, bland annat efter ett projektarbete som skulle tåla en rymdfärd. Sent i november 2024 stod han på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna och fick se raketen lyfta.