14 maj 2019

Civilingenjörsstudenten Anna Adolfsson blir ny ordförande för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens studentråd (IVA).

Anna Adolfsson, LiU-student, EMM och ordförande för IVA:s studentråd, 2019Foto: Edvin Rogefors– IVA är en bra plattform för att lyfta viktiga frågor, där finns nätverk och kunskap. Jag har ett samhällsintresse och har varit engagerad på olika sätt under min studietid. Det känns naturligt för mig att inte bara jobba på ett lokalt plan utan även nationellt, säger Anna Adolfsson.

Hon är nästan klar med sina civilingenjörsstudier i Energi, miljö och mangagement (EMM) och har varit engagerad i IVA:s studentråd det senaste året. Ordförandeposten tillträder hon i juni parallellt med att hon fortsätter att läsa vid LiU, nu enstaka kurser inom ledarskap och skrivande.

Vilka frågor driver Studentrådet?
– De frågor vi hittills drivit handlar om en kraftsamling för klimatet, vi fokuserar på klimatledarskap. Vi jobbar också för att få fler unga intresserade av teknik. Ett annat projekt handlar om den hållbara ingenjören där vi lägger tonvikten på att minska stress och press både under studietiden och i arbetslivet. Vi är också ute på lärosätena och berättar om vår verksamhet.

Vad vill du fokusera på som ordförande?
– Vi har rekryterat sex nya studentrepresentanter och i höst ska vi tillsammans bestämma vilka projekt vi ska driva. En gissning är att vi till exempel kommer att fortsätta jobba med klimatfrågorna.

Studentrådet finns till för att IVA ska få ett aktuellt studentperspektiv och en helhetsbild av universitetsutbildningen. Studentrådets elva ledamöter kommer från olika lärosäten i Sverige.

IVA:s Studentråd