13 maj 2019

De höll igång till tre på natten, SOF-arna, innan 500 av dem kröp ned i sina sovsäckar i Campushallen. Jättebra stämning, glada deltagare och nöjda besökare. Nu återstår rivningen av festivalområdet, sedan kan SOF-generalen David Stigsmark koppla av.

190511 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , det var många orkestrar som spelade och dansade under kortegen genom Linköpings city. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonEtt års heltidsjobb, tredagars festival. Och två dagars tufft arbete med att riva festivalområdet vid A-huset och Kårallen på Campus Valla.

David Stigsmark, general SOF 2019David Stigsmark Foto Maria KarlbergSömnbrist?
– Det kan man säga … först i slutet av den här veckan kan jag börja ta igen sömnen. Det kommer nog att ta några veckor, säger SOF-generalen David Stigsmark.

Det har varit ett intensivt år för David Stigsmark sedan han tog paus från studierna till civilingenjör i maskinteknik för att bli SOF-general på heltid.

Och även SOF:s projektgrupp om 50 personer har haft en del att göra.
190511 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , det var många orkestrar som spelade och dansade under kortegen genom Linköpings city. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonDet är ingen liten sak att organisera en av de största studentfestivalerna i norra Europa med sådär 10 000 besökare. Och fem gånger så många brukar kanta Kårtegevägen som traditionsenligt går genom Linköping på lördagen.

– Riktigt hektiskt blev det när 200 funkisar och frivilliga dök upp en månad innan startskottet för festivalen gick den 9 maj, säger David Stigsmark.

190512 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , familjekonsert i Trädgårdsföreningen i Linköping. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonMen det blir inte så värst mycket tid att slappa för generalen. Utvärderingarna står på tur.
– Det är mycket vi ska summera. Allt från vår egen insats till deltagarnas och besökarnas upplevelse av arrangemangen. Ska vi redovisa budgeten, förstås.

Varför valde du att bli SOF-general 2019? Spelar du själv i studentorkester?
– Nej, jag spelar inte. Men jag gillar att jobba i projekt och var med i projektgruppen för SOF 2017. Efter det var det givet att jag att jag skulle söka jobbet.

190511 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , det var många orkestrar som spelade och dansade under kortegen genom Linköpings city. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonSå här dagen efter festivalen – hur gick det?
– Jag är väldigt, väldigt nöjd. Det var en jättebra stämning på området, besökarna på festivalområdet var kanonnöjda, alla var glada. Det blev en bra festival!

Uteleksaker, arkadspel och dansgolv. Fyra scener, 33 orkestrar och baletter. Kårtege med 15 studentorkestrar på marsch och 29 rullande studentbyggen på temat Livet som ung.

190511 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , det var många orkestrar som spelade och dansade under kortegen genom Linköpings city. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonDe sista spelningarna började klockan 02.30. Hur pigg var publiken så dags?
– De var taggade in i det sista. Festivalen stänger av tradition klockan tre på morgonen, säger David Stigsmark.

Därpå efterfest i Campushallen, där 500 deltagare rullat ut sina liggunderlag?
– Nej, de flesta somnade ganska omgående!

190511 : Studentorkesterfestivalen SOF 2019 , det var många orkestrar som spelade och dansade under kortegen genom Linköpings city. Copyright fotograf Göran Billeson Foto Göran BillesonBästa konsertminnet för din del?
– Hm, jag måste erkänna att det inte blev så många konserter för mig. Jag var fullt upptagen med att röra mig över området och hjälpa till med att lösa lite problem, säger David Stigsmark.

Annars bör ingen missa någon enda spelning på en Studentorkesterfestival. Extra fartigt är det på Concerto Grosso, nonstop spelning i över två timmar.
– Orkestrarna avlöser varandra på scen utan minsta paus. Det ska vara fullt ös, hela tiden, säger David Stigsmark.

Nästa år är det fullt ös igen. Då blir det STORK i Uppsala.

Studentorkesterfestivalen i Linköping har arrangerats av Linköpings teknologers studentkår, LinTek, sedan 1973.