Industriell ekonomi (INDEK)

Industriell ekonomi är en avdelning vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Vi är en av de större i Sverige inom forskning och utbildning med inriktning mot affärsutveckling, ekonomisk styrning och industriell marknadsföring.

En hand håller i en laptopnespix

Forskning

Forsknings- och forskarutbildningsämnena inom avdelningen är industriell marknadsföring och ekonomiska informationssystem. Dessa har många beröringspunkter inom affärsutveckling och styrning av verksamheter, exempelvis nya affärsmodeller som är baserade på modern informationsteknologi. Inom forskningsområdet industriell marknadsföring har tre huvudsakliga forskningsspår utkristalliserats: Industriella tjänster, innovationssystem skog och trä, tillväxt i små och medelstora företag.  Forskningsområdet ekonomiska informationssystem bedriver forskning inom följande fyra områden: Strategisk IT-användning, med fokus på organisering kring IT-utnyttjande, strategisk ekonomistyrning, extern redovisning och revision samt IT och produktivitet.

Forskningsverksamheter

Senaste publikationer

2024

Christian Kowalkowski, Wolfgang Ulaga (2024) Subscription offers in business-to-business markets: Conceptualization, taxonomy, and framework for growth Industrial Marketing Management, Vol. 117, s. 440-456 Vidare till DOI
Staffan Brege, Johan Holtström, Anna Öhrwall Rönnbäck (2024) Innovativa startup-företag i scaleup-/effektivitetsfasen: En trenivåmodell för analys av tillväxt, skalbarhet, konkurrensfördelar och lönsamhet
Johan Holtström, Sarah Semnani Kenlind, Tomas Nord (2024) Project-based business models in the construction industry - key success factors for sustainable timber extension projects Construction Management and Economics Vidare till DOI

2023

Tony Huang, Emmanuel Monod, Alan Eisner, Helaine Korn, Yuewei Jiang, Bin Bai, Samuel Wilson (2023) What has digital transformation changed?: A Chinese case study of hidden costs using a socio-economic approach to management Revue Française de Gestion Industrielle, Vol. 37, s. 41-54 Vidare till DOI
Jonas Holmqvist, Christian Kowalkowski (2023) Traceability in luxury: Harnessing B2B relationships to enhance ethical practices in the luxury industry Industrial Marketing Management, Vol. 111, s. 257-267 Vidare till DOI

Utbildning

Industriell ekonomi

Industriell marknadsföring

Ekonomiska informationssystem

Utbildningsprogram

Masterprofiler

Nyheter

Kvinnlig forskare i kontors- och undervisningsmiljö.

Affärsmodellen kan sätta fart på bilpoolen

Skulle du sälja bilen och gå med i en bilpool i stället? LiU-forskaren Brenda Nansubuga har studerat flera delningstjänster och drar slutsatsen att affärsmodeller som kombinerar flera olika transportmedel kan ha lättare att bli lönsamma.

Studenter som diskuterar och argumenterar.

Miljö och affärer på samma gång för studenterna

Lös ett miljöproblem och gör en bra affär av det. Den lilla uppgiften fick civilingenjörsstudenter från flera program ta sig an. På redovisningen skulle de både presentera resultatet och sälja in en produkt.

Exjobb om distansarbete och välmående prisades

Möte på plats, på distans eller i hybridläge? I sitt examensarbete studerade Anna Eckerborn Olsson och Natalia Masri möten där inte alla är på plats. Nu har de fått Christer Giléns stipendium för uppsatsen.

Kontakt

Kontakter för examensarbete inom Ekonomiska informationssystem, Industriell ekonomi och Industriell marknadsföring

Besöksadress

Avdelningen för Industriell ekonomi
Infart 1, Hans Meijers väg
A-huset, ingång 13-15, Campus Valla

Postadress

Linköpings universitet

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Avdelningen för industriell ekonomi
Linköpings universitet
581 83 Linköping   

Organisation